Skicka gods på järnväg. Bussgods (Järnväg allmänt)

av 53 Wadsten, Friday, August 09, 2019, 10:35 (1693 dagar sedan) @ Leif B

Jag har abåde på expressgodset Cst och dess resgodsexpedition sista tiden innan dess nedläggning inom SJ innan privat entreprenör övertog verksamheten hösten 2000. SJ ansåg på den tiden att verksamheten inte var"lönsam". Jag blev då uppsagd på grund av arbetsbrist och resgodset nedlades helt( som jag då jobbade med). Den privata entreprenören tog motvilligt över resgodset ett kort tid men höjde priserna otroligt högt för att bli av med verksamheten som t.e.x. en cykel skulle vara inpackad i avsedd förpackning till en kostnad av 700 kr!!! samt att kunde måste ta den till expressgodset på andra sidan bangården. Transport av skidor på vintern som vi på SJ-tiden hade på Cst i baracken vid sp. 10 i speciellt byggda skåp för lämning och avhämtning funkade bra så länge det varade men när den privata aktören höjde priserna ordentligt så försvann den verksamheten i ett nafs... Att sedan den privata godshanteringen bytte ägare i parti och minut och att verksamheten flyttade till trakterna kring Liljeholmen gjorde ju att kunderna försvann och personalen sade upp sig och verksamheten sedan sakta dog ut. Hur det är idag har jag 0-koll på, men vem bryr sig, iallafall inte jag som glad pensionär.
Men håller med om att gods borde fraktas med tåg vare sig det gäller res alt. expressgods.
tobbe:-D :-D :-D :-D


Bussgodsär ett alternativ i vissa fall. Inte minst står det för en stor del av varuförsörjningen i Norrlands inland och kanske även i andra delar av landet.

Många väskor och cyklar har jag polletterat från Falsterbo under min tid som stationskarl.
Cyklarna var ofta trasiga vid framkomsten.


Hela tråden: