Spårspärrar (Signaler/säkerhet)

av Leif B, Friday, August 09, 2019, 13:13 (1694 dagar sedan) @ daniel

Handmanövrerade växlar och spårspärrar som ingår i säkerhetsanläggning (ställverk) ska alltid efter en lokalfrigivning åter ligga i normalläge, för att säkerhetsanläggningen ska tillåta att tågfärdväg ställs till ett tågspår. En klotväxel i normalläge markeras ju med att växelklotets gula sida är uppåt. När det gäller spårspärrar är det tvärt om. Då markeras normalläge med den röda sidan upp på klotet. (spärren ligger på spåret i skydd) Är det någon som kan förklara varför det inte är konsekvent med t.ex. den gula sida upp även på en spårspärr?


Spårspärrklot och växelklot är målade så att den röda sidan är upp när växlaren måste tänka efter lite extra, så att det blir rätt innan han växlar. För spårspärrar är det påläge och för växlar är det omlagt läge.


En spårspärr i avläge kan vara normalläge i vissa fall.


Ja, men jag kan inte komma på någon situation där det blir meningsfullt med en manuell spårspärr, så jag gissar att det inte förekommer.

Dessutom hade man väl fortfarande vänt klotet så den röda sidan kommer upp vid av läge på en hypotetiskt sådan spårspärr?

Nej!

"En spårspärr som manövreras med handkraft och har ett spårspärrklot ..." ---- " .... den röda delen av klotet uppåt när spårspärren ligger i påläge, och den gula delen av klotet uppåt i avläge."

Källa: "Växlar och spårspärrar – lokal manövrering och kontroll" (TDOK 2017:0701), avsnitt 5.1, sista stycket.


Hela tråden: