Expressgodset (Järnväg allmänt)

av Kjell Aghult, Friday, August 09, 2019, 16:22 (1693 dagar sedan)

Denna tjänst gick inte att få lönsam, varken i SJs eller privat regi. SJ brutit ut den till eget affärsområde, med resultatansvar: Det gällde att vinna eller försvinna (Jfr styckegodsdivisionen).

Verksamheten drevs 2000-2011 av minst tre privata ägare. Som liksom SJ sökte vända ekonomin rätt: Ett antal resgodsvagnar slopades och strikt krävde man nu lätthanterligt gods: Då det
nu skulle fraktas i tågens bakhytter eller vagnvestibuler. SJ konduktörer hade inget ansvar för detta gods: Den nye utövaren skulle möta fram vid tågen, men bara på fem ställen (däribland Örebro C) hade man egen personal. På andra håll anlitades Schenker som entreprenör, t ex för omlastningen i Mjölby.

Ett minus var att Svenska Tågkompaniet inte deltog i trafiken (Övre Norrland). Det var mer lönsamt att ge en vagnplats i tåget åt en sovvagn än en resgodsvagn. Även vissa länstrafikbolag, t ex Tåg i Bergslagen, var kallsinniga: Ville inte blanda ihop subventionerad och kommersiell trafik. T ex ett kolli Örebro > Gävle fick inte gå direkt via Storvik: Utan gå med SJ tåg via Stockholm med omlastning där.

Den siste expressgodsutövaren (jag har glömt namnet) drev också godstransport med bil. Till sist var det enklast att flytta dit även järnvägsgodset.


Hela tråden: