Skicka gods på järnväg (Järnväg allmänt)

av Sune Nylén, Saturday, August 10, 2019, 07:26 (1693 dagar sedan) @ Per Johansson

Vanligt är ju numera att skicka med DHL eller Schenker. Och de kör väl med biltransporter Jag har personligen bara god erfarenhet av dessa. Hitintills är väl bäst att tillägga.Jag har sålt en del ömtåliga saker, som gamla stenkakor, på Tradera och då förpackat det väl mellan frigolitskivor, Hård wellpapp,typ bananlåda och omslagspapper. Även med posten till Norge har det funkat.Men det säger sig själv att man inte bara kan ställa in prylar löst i exempelvis containrar utan att dessa är
orubbligt placerade i desamma och inte kan dansa omkring. Då måste man ju fylla ut utrymmmet med förpackningsmateriel, som gamla kartonger e.d. Det finns ju föreskrivna krav på hur mycket tryck de skall tåla . Tradera har speciella befordringsavtal för varor sålda genom dem med kraftigt nedsatta priser. I de prislistorna står också förpackningskraven, som jag inte har i minnnet så där direkt, men vill minnas det rör sig om 28 - 30 kg punktbelastning för att de skall kunna garantera transporten.:-)


Hela tråden: