Hybo och andra stationshus – bevarandet av stationsmiljön (Arkiv/forskning/litteratur)

av Arne, Tuesday, August 13, 2019, 01:14 (1712 dagar sedan) @ Granis

För några år sedan gick det nåt annat "mäklar/ homestyling"-program på nån kanal kring ett stationshus längs breddade (= "norra" ) delen av NVHJ (har alltså glömt vilket, men Sääf kanske har koll?). Vill minnas att det då bl a på detta forum, bl a av mig, rynkades lite (?) på näsan åt hur (mer eller mindre) intakt järnvägsmiljö, väntsal med bröstpanel t ex, förvandlades till modern bostadsmiljö. Dock måste man väl ta hänsyn till att "allt inte kan bevaras" och att alla inte är järnvägsentusiaster/ tågt*ntar. Framförallt inte om man ska bo där.

Tittar just nu på programmet om Hybo. Ska bli intressant hur man hanterar dessa frågor där. Ägarna verkar väl än så länge kunna höra hemma i den nämnda kategorin, lite grann i varje fall (men tydligen inte lika mycket som den förre ägaren, som de köpte av). Så vi får väl se.

/ L G :-)

Jag är inte riktigt säker på att jag förstår vad du menar med din 'kritik' i detta fallet?! Efter att ha sett programmet och dessutom läst vad SVT skriver på sin hemsida inför detta första program i årets serie så verkar man just vara angelägna om att bibehålla och återställa den ursprungliga stationsmiljön i exempelvis väntsalen.

Citat:
[color=#009][i]Den gamla nedlagda järnvägsstationen i Hybo är ett av Sveriges bäst bevarade stationshus utvändigt och en gång i tiden var det en av Hälsinglands mest betydelsefulla järnvägsstationer. Byggnadsantikvarie Erika Åberg hjälper den nyblivne ägaren att återställa den gamla biljetthallen till 1930-talsanda och river väggar på jakt efter gamla spår.[/i][/color]

Dessutom kan tilläggas att den tidigare och numer avlidne förre ägaren till Hybo station inte tycks vara 'skyldig' till tidigare hyresgästers – alltså efter stationsnedläggelsen 1971 – eventuella 'förbättringar' av stationens utrymmen. Förre ägaren var dessutom en i trakten välkänd järnvägsvän enligt uppgifter i teveprogrammet varför det verkar troligt att denne varit pietetsfull i bevarandet av stationsmiljön! :-)


Hela tråden: