En okänd generaldirektör vid SJ? – en tidig 'klintbergare'! (Järnvägspersonal)

av Lennart Petersen, Tuesday, August 13, 2019, 16:58 (1690 dagar sedan) @ Arne

[b]En okänd generaldirektör vid SJ?[/b]

8<...


William Tester försvann med sin andel av bytet till Sverige. När han återvände till England ett år senare arresterades han. Han uppgav då att han under sin tid i Sverige ”took up no less a post than that of General Manager of the Royal Swedish Railways”.

Vid denna tid var det nog lätt att skryta om sina insatser i ett avlägset och för engelsmän obetydligt land, men är det någon som känner till om denne William Tester över huvud hade någon befattning vid något svensk järnvägsbolag vid tiden 1855-1856?


Låter märkligt men vi har ju alltid den konstnärliga friheten även kallad artistisk frihet. Eller på engelska poetic licence från latinets licentia poetica. Så det behöver ju inte vara med sanningen helt överensstämmande med uppgiften om denna William Tester som någon slags tidig järnvägschef här i landet.

Ser man till den svenska järnvägshistorien så var ju Nils Ericson den första chefen för Statens järnvägsbyggnader under åren 1856-1863. Han följdes sedan av Carl Gottreich Beijer 1863-1888. Och den 1 juni 1888 sammanslogs Styrelsen för statens järnvägsbyggnader med Styrelsen för statens järnvägstrafik och bildade Kungliga Järnvägsstyrelsen, Statens Järnvägar.

Ericsson utnämns till chef tidigare än så : nämligen 22 januari 1855 ”att leda utförandet af statens järnvägsbyggnader”. I sig en fantastisk utnämning för Ericson fick mer makt än vad någon enskild svensk man dittils haft. Det fanns perioder där statsbanebygget slukade halva statsbudgeten.


Hela tråden: