BKB 13 med luftpump i Helsingborg - NVHJ (Järnväg allmänt)

av Ola Almquist, Wednesday, August 14, 2019, 13:31 (1707 dagar sedan) @ Stefan Olsson

Man tycks mycket riktigt år 1913 att ha startat försiktigt med luftbroms på lok, nr 4.

1914 anges 11 av loken ha tryckluftbromsapparater.

1915 är 13 lok utrustade varav två med luftbroms på tendern.

1916 är ytterligare två tendrar utrustade med luftbroms.

1917 har så 15 lok apparater för tryckluftbroms, då loken 13 och 14 levereras detta år.

Notabelt är möjligen att man redan 1913 har 17 bromsade vagnar till det enda loket...

NVHJ-banornas lok 30 - 33 från 1914 hade också tryckluftsbromsapparater. 1916 kom ASJ-vagnarna. Har Stefan någon koll på hur det såg ut i övrigt? När fick övriga lok och personvagnar tryckluftbroms?

[link=https://digitaltmuseum.se/021018041127/hwj-lok-31-leveransfoto-loket-tillverkades-av-motala-verkstad-tillverkningsnummer]HWJ 31[/link]

M.v.h.
Ola


Hela tråden: