Vattenpåfyllning på ånglok (Fordon: lok)

av Anders Sandgren, Wednesday, August 14, 2019, 15:10 (1710 dagar sedan) @ Helén Marklund

MKJ 4 var ett så kallat tanklok. Betyder det att det hade egen vattentank?

Tanklok är ett samlingsbegrepp som innefattar alla lok utan tender.
Det finns sadeltanklok (vattentank som en sadel över pannan), sidotanklok (tankar på sidan om pannan) och ramtanklok där vattentanken är placerad mellan ramarna under pannan.
Sedan finns det lok som har vattentank även bakom hytten men de är vanligtvis sidotanklok.
Loken har även kolförrådet på loket, antingen bakom hytten eller som sidobehållare.
Det har nog även förekommit oljeeldade lok med en oljetank ovanpå pannan.
Vattenpåfyllningen skedde oftast direkt i tanken (särskilt sadeltanklok) men ramtanklok hade gärna ett rör från tanken och uppåt så att påfyllningen kom i samma höjd som på sadel- och sidotanklok. Vissa sidotanklok hade vattenpåfyllningen via ett rör upp på pannan för att man skulle ha en påfyllning oavsett på vilken sida vattenhästen var.

MKJ/MMJ 2 var sidotanklok medan MKJ 4 var ramtanklok.

Det fanns även smalspårslok med kolförråden på loket och vattnet i en vattentender efter loket. Och så förekom det tanklok som tillkopplades en gammal tender som extra vattenförråd efter loket för att öka vattenförrådet, t.ex Sa-lok (tanklok) på västkusten som fick ombyggda Kd-tendrar som vattentendrar då vattnet på många mindre stationer var för dåligt.
Men detta är mer kuriosa.

För att krångla till saker så heter tanklok på tyska tenderloko medan tenderlok hetter schlepptenderloko...


Hela tråden: