Vattenpåfyllning på ånglok (Fordon: lok)

av Stefan Olsson, Wednesday, August 14, 2019, 23:48 (1688 dagar sedan) @ Helén Marklund

Lattjo att det kommer frågor på detta, just som jag harvar dessa banors protokoll. Av en händelse så bekräftar citatet nedan några av de tdigare svaren:

[i][i]24 april 1888
§15 V.D. anmälde att man fått ersättning det nedbrunna vattentornet vid Mossen med 400 kronor, samt att han gått i författning om inköp af en elevator, att uppsättas i det nedbrunna tornets ställe. Kostnaden för elevatorn uppgår till cirka 400 kr. utom uppsättningen; kommande efter denna förändring särskild pumpare vid Mossen att blifva obehövlig. Den sålunda vidtagna åtgärden godkändes af styrelsen.[/i][/i]

Åtminstone ett ytterligare vattentorn fanns, i Moholm. Det är ett av landets märkligaste kombo: vattentorn och häkte. Undervåningen hyrdes under 1800-talet ut till fångvården som inredde två celler där, för att förvara fångar i väntan på vidare forsling.

Loken finns också på följande bilder (sök på numren nedan i DitgitaltMuseum)

MMJ1, som var lika med MMJ 2, dvs senare MKJ 2. Bild JvmKBEB03035
MKJ 2. Bild 1M16-B145254:568.

Här finns också två bilder på MKJ 4,
1M16-B145254:555
1M16-B145254:557

MKJ 4 verkar ha en liten vattentank framför föraren (tycks vara ett lock ovanpå). Den verkar dock vara alldeles för liten som förråd, så jag förmodar att den har en ramtank också. Arrangemanget liknar de på tex loket "Korsån" (se bild: JvmKBDA00656)

Man blir givetvis nyfiken på varför just dessa lok och dess vattentagning röner detta intresse? Finns det möjligen andra bilder? Vänligen publicera dem, eller hör ad dig via mejlsymbolen ovan.


Hela tråden: