Organisation och rutiner efter förstatligandet (Järnvägspersonal)
Jag tror att det skiljde sig väldigt mycket mellan de olika banorna. Större grupper av banor som konsoliderats under 30-talet som till exempel GDG och Ystadbanorna hade bättre förmåga att behålla sina traditioner än mindre, enstaka banor.
För att ta ett extremt exempel, Markaryd - Veinge Järnväg (MaVJ) som förstatligades 1930. Jag skulle gissa att den ursprungliga organisationen försvann rätt snabbt när banan elektrifierades och fick en helt ny trafikuppgift i SJ.
/Olof
Hela tråden:
- Organisation och rutiner efter förstatligandet -
Jan-Anders Wihrén,
2019-08-16, 23:13
- Organisation och rutiner efter förstatligandet -
Stefan Olsson,
2019-08-17, 00:16
- Organisation och rutiner efter förstatligandet - Sune Nylén, 2019-08-17, 07:48
- Organisation och rutiner efter förstatligandet -
Olof W,
2019-08-17, 11:52
- Organisation och rutiner efter förstatligandet -
Sune Nylén,
2019-08-17, 15:19
- Organisation och rutiner efter förstatligandet - Kjell Aghult, 2019-08-17, 16:08
- Organisation och rutiner efter förstatligandet -
Sune Nylén,
2019-08-17, 15:19
- Organisation och rutiner efter förstatligandet -
Stefan Olsson,
2019-08-17, 00:16