30 år sedan strejken - Kilometertillägget. (Järnvägspersonal)

av S-O Johansson, Friday, August 23, 2019, 12:43 (1707 dagar sedan) @ Strömgränsreferensen

Där minns Du nog fel om när km-ersättningen försvann. Den händelsen inträffade först 1995 och då hade diskussioner förts i flera år....

Jag frågar mig om inte BK Tåg var först att baka in tilläggen (ej ob) i grundlönen. Tord Hult sagt i en intervju att lönerapporteringen för lokförare var onödigt komplicerad. Minns någon detta bättre?


Så var det nog om man inte redan hade det på Roslagsbanan/Saltsjöbanan (SL) och eventuellt NKlJ. Den senare banans avtal vet jag inget om.
För övrigt var det nog inte Tord Hult som låg bakom detta utan två av de tre lokförare i Nässjö som var de som låg bakom uppbyggnaden av BK-tåg. De två var innan de började på BK-tåg fackligt aktiva på olika nivåer inom SF på SJ-sidan. Slutade på SJ för att börja på BK-tåg i samband med upphandlingen av JLT Krösatågstrafik 1990.


Tiden går...men var inte den egentliga tanken från denna trojka att starta trafik i egen regi?
Man hade ju som facklig förtroendeman inom SJ på den tiden helt och hållet tillgång till alla intäkter och kostnader. SJ hade ju aldrig haft konkurrens någonsin tidigare.

Så var det kanske. Kommer mest ihåg att de plötsligt slutade på SJ och sedan dök upp på BK-tåg i samband med den första upphandlingen av trafik på Länsbanor. Surt blev i alla fall bland de gamla kollegorna i Nässjö när det stod klart vad som var på gång.

Däremot sa banken stopp för bankgaranti. Då sålde man hela konceptet till BK mot bra tjänster i företaget.


Hela tråden: