TV-tips: "Hitler's War Trains" (Historiskt material)

av Stefan Skoglund, Friday, August 30, 2019, 21:53 (1672 dagar sedan) @ Lennart Petersen

I övrigt beskrivs den enorma utmaningen för DR att sörja för det gigantiska arbetet med transporter till fronten som ju dessutom blev över allt längre avstånd . Bland de få som framförde protester mot judetransporterna till läger fanns generaler, inte så att de på något sätt ömmade för de deporterade men de ansåg att det tog för mycket resurser från krigstransporterna.

En av de brittiska tidningarna om klassiska militära fordon hade en artikel om
Wehrmachts järnvägskanoner men även de bandgående överstorlekhaubitsar/mörsare (som var byggda för järnvägstransport.)

De ställde sig frågan hur mycket möda det kostade för DR (och SNCF/FS) att frakta de här sakerna (de är ju out-of-size så att säga.)

Det här att hålla reda på hur och under vilka förhållande man kan frakta något som är lite stort är något som en järnväg som är intresserad av att hantera just sådana saker (mot extra betalt naturligtvis) är absolut nödvändigt.
Mörsarna (Karl-Gerät) transporteras på samma vis som dagens transformatortransporter dvs lastbärare som fästs i lasten och själva vilar i ett vridcentrum på en mångaxlig vagn.

Problemet för trafikledningen blir att tåget måste gå en viss väg (som sedan tidigare är nominerad som med vissa krav lämplig för mycket långa fordon.) Exv kan man inte låta en sådan transport möta andra rörelser var som helst.


Hela tråden: