Världens starkaste koppelstångslok? Jo Dm3. Nja. Forts. (Järnväg allmänt)

av Leif B, Saturday, August 31, 2019, 11:43 (1698 dagar sedan) @ Leif B

Till sist några ord om vad som egentligen är "styrka" hos ett lok. Det brukar finnas de som hävdar att startdragkraften är det enda väsentliga och andra "håller på" effekten. Jag menar att man måste ta hänsyn till båda, även om vilken som är viktigast beror på vad loket ska användas till. (Även om det tyvärr innebär att man inte kan göra en enda helt entydig lista över alla lok i styrkeordning, till sorg för alla "listomaner". En viss tröst får väl vara att man ändå kan dra tåg med dem.)

Jag brukar uttrycka det som att startdragkraften (tillsammans med adhesionsvikten) säger "hur tungt tåg du kan dra igång" medan effekten säger "hur fort du kan dra det". För att ta ditt hypotetiska lok med 500 ton adhesionsvikt och 150 hp effekt. Du kan möjligen dra igång ett gigantiskt tåg men hastigheten kommer att bli närmast försumbart liten. Ett lok som kan dra ett gigantiskt tåg men tar ett decennium eller ett sekel för att dra det över kontinenten, är det ett starkt lok eller inte?

Jo, jag vet att du kan mycket av detta men jag hoppas att någon har glädje av detta försök till sammanställning. Synpunkter mottas med glädje! :-)


PS Denna motorvagn är helt oberoende av adhesionsvikten - är den oändligt stark?


Hela tråden: