Världens starkaste koppelstångslok? Jo Dm3. Nejdå Jodå (Järnväg allmänt)

av Harald, Saturday, August 31, 2019, 16:14 (1671 dagar sedan) @ BD

Det är ju löjligt att påstå att det bara är adhesionsvikten som har betydelse. I så fall kunde man ju bygga ett mycket billigt "lok" som vore tungt men utan maskineri. Man måste naturligtvis ha ett maskineri som kan utnyttja hela adhesionsvikten. För elloket är det en motor som i startögonblicket kan prestera tillräckligt vridmoment. För kolvångloket är det kolvarea och ångtryck som tillsammans ska ge tillräcklig kraft. Där är det ju , som redan påpekats, så att kraften varierar under kolvslaget. Den är maximal i mitten och noll i ändlägena, men när man har flera cylindrar kan man ställa in kolvarna så att det alltid är någon som drar.

Sen är det ju som också påpekats mera intressant vad loket kan prestera i kontinuerlig drift. Jag hittade ett datablad för Dm3 där det står att det kontinuerligt kan prestera 374 kN vid 62,3 km/h. BigBoy ger enligt engelska wikipedia 4690 kW vid 66 km/h. Omräknat till dragkraft blir det 256 kN. Så om ingen kommer med något starkare lok (verkligt, inte hypotetiskt) så får vi anse att Dm3 är det starkaste koppelstångsloket.


Hela tråden: