Olyckan i Skogås 1985 - ATC Nynäsbanan (Järnväg allmänt)

av Oskar F @, tisdag, september 03, 2019, 21:41 (75 dagar sedan) @ Överkörmästaren


Fast om vi betraktar Nynäsbanan på 80-talet så behövde man väl ingen ATC söder om Västerhaninge då det ändå inte fanns någon. Och det kan mycket väl ha varit så att lillpendeln som gått Nyh-Vhe hela dan plötsligt skulle gå till Cst någon gång på kvällen, eller något i den stilen.


Jodå, Älvsjö-Tungelsta var t o m provsträcka för ATC och under 1980 fick hela Nynäsbanan ATC. Det var en del i ATC-strategin för det hade ju redan hänt att pendeltåg hade brakat in i kurvspåret i skyddsväxeln innan ATC infördes (bl.a. Södertörns villastad, 1973).


Det var det värsta! Fanns det ens utfartssignaler? (Ja söder om Västerhaninge alltså)

Tror inte det - har en bild på infartssignalen Ts A1/2 från 1989 men baksidan av någon utfartssignal syns inte. Desto färre baliser att installera ... (och för tydlighets skull fick sträckan Västerhaninge-Ösmo linjeblock+fjb först i september 1990; allt enligt Järnvägsdata med trafikplatser, 2009).


Hela tråden:

 RSS-feed av trådar

powered by my little forum