Stål eller aluminium? (Järnväg allmänt)

av Leif B, Saturday, September 07, 2019, 19:34 (1691 dagar sedan) @ Bobo L

OBS! Det står "Leichtstahlwagen", d v s "lättstålvagn" eller snarare "lättbyggd stålvagn".


Ajdå, där gick det visst för fort i översättningen. Ber om ursäkt. Fast diskussionen blev ju intressant ändå!

Jag struntade i att nämna den otäcka egenskapen aluminium har, att plåten spjälkas till rakbladsvassa strimlor. Men du påpekade ju det, utmärkt!

Man kan ju prova själv, att riva en dryckesburk i aluminium i strimlor. Det går lätt, och strimlorna blir jäkligt vassa. Prova sedan att göra samma sak med en vanlig konservburk. Går inte. Likadant blir det om man ställer en (tom) aluminiumburk på marken och sedan stampar hårt på den. Strimlor...

Även stålvagnar rivs till slut isär om krafterna blir tillräckligt stora, men det blir ju inte lika mycket vassa strimlor.

Sönderriven stålvagn i Lerum.

Vid Sya-olyckan (bilden) höll stålvagnarna ihop någorlunda även om de slängdes omkring. Krafterna blev naturligtvis mycket mindre än i Lerum, eftersom tåget "bara" spårad ur och körde i diket istället för att krocka front mot front med ett lika tungt tåg. Ändå krävdes femton dödsoffer. Edit: en vagn trycktes ihop i Sya men revs inte isär.

I Järna slets en lättbyggd stålvagn (X1) helt i bitar men även en tung stålvagn (60-talsvagn) slets till stor del sönder.
https://app.tt.se/bildobjekt/image/sdlQE-mIOL1EG4
https://samlingar.kulturarvstockholm.se/index.php/Detail/objects/18112
https://samlingar.kulturarvstockholm.se/index.php/Detail/objects/18113

Det är inte heller bara materialet som är avgörande vid en kollision utan även fordonets konstruktion och form m.m. m.m. Vid kollisionen på Roslagsbanan 1990 då ett tåg bestående av två X4p (stål) körde in bakifrån i en stillastående X10p (aluminium), klarade sig aluminiumvagnen betydligt bättre. Det tror jag berodde huvudsakligen på att X10p var något högre så att X10p träffade ovanför ramen på X4p och trängde tragiskt nog in i hytten.

Tåg är så tunga och krafterna blir så stora att det är värt att lägga mycket möda på att inte kollidera eller spåra ur. Men säkerhet är en kamp som man måste vinna varje dag.


Hela tråden: