Gick det någonsin ett godståg på GSJ? (Järnväg allmänt)

av morrgan, Saturday, September 07, 2019, 21:55 (1686 dagar sedan) @ Kanal C

I det blandade tåget mitt på dagen på vardagar som medförde godsfinka kunde vilket som helst av Säröbanans 5 st ånglok dra. Tåget bestod ofta av 2 passvagnar och en finka.


Och exakt hur svarade det på frågan om vilken typ av ånglok det var?

Då detta tåg inte var så tungt så kunde även lok 6 dra tåget med sin enda drivaxel. Alla andra lok hade 2 drivaxlar och kunde dra det blandade tåget om det blev större eller tyngre.
Vilken strategi man hade vid "utskrivningen" av lok vid GSJ vet jag inte men ju större och tyngre tåg desto större lok, det stora tågen drogs av lok 1 eller 2.
Ytterst sällan gick det koppellok i tågen. På 50-talets början gick det på sommar söndagarnas eftermiddag ett "snabbt" tåg Göteborg till Särö som inte stannade i Kullavik. Från detta tåg kastades det av en tidningsbunt GT eller Göteborgstidningen i farten av konduktören.
Sommarstinsen i Kullavik som bara var bevakad på sommaren för tågmöten, Bertil Hagman stod på vakt på plattformen och gav tåget avgång med sin "stinsspade" och vägen var spärrad av 2 grindar en på varje sida av spåren. Att hjälpa Hagman med grindarna stänga och öppna dem efteråt var en av mina första insatser vid "järnvägen".
Detta tåg vände sedan i Särö för att på återresan transportera folk till stan.
Undertecknad är född 1944, jag var inte så gammal då, men det jag skriver är sant.


Hela tråden: