Gick det någonsin ett godståg på GSJ? (Järnväg allmänt)

av morrgan, Saturday, September 07, 2019, 22:10 (1687 dagar sedan) @ Kanal C

I det blandade tåget mitt på dagen på vardagar som medförde godsfinka kunde vilket som helst av Säröbanans 5 st ånglok dra. Tåget bestod ofta av 2 passvagnar och en finka.


Och exakt hur svarade det på frågan om vilken typ av ånglok det var?


?

Ganska bra, tycker jag. Troligen saknade GSJ:s ånglok littera od, man använde säkert bara numret, eller något ök- eller smeknamn som loken fått med tiden. Alla visste ju ändå...

Annars, typ? Våtånglok och/eller överhettade lok med ungefärligen samma spårvidd som banan dvs 1435 mm spårvidd, ungefär. Tanklok och/eller tenderlok. Behöver du axelanordning och vilken slidstyrning loken var försedda med? Går nog att hitta. Landsarkiven har rätt bra ordning, där kan man finna mycket skojigt och intressant.

Loken var säkert avsedda för eldning med stenkol, men säkert var något eller alla anpassade för vedeldning under WW1 och WW2.

Tja, vad mer är det som kan kallas "typ" av ånglok? Små eller stora drivhjul, smörjningssystem och vilket fabrikat av vacuumpump är väl detaljer som inte är typskiljande?

Kan du precisera frågan lite bättre, tror du?


För oss som inte har en aning om vad som var vad (typ att lok 2 var en sån eller lok 5 var en sån eller lok 7 var en sån) så är det rätt så osägande. Typ.

Lok 1 och 2 de största loken hade axelföljd 2B1 och var kompuondlok, lok 3 var en tvilling med axelföljd 1B1 och var mellanstort, lok 5 med axelföld B var mindre men hade överhettning. Lok 6 var det minsta loket med axelföljd 1A. Dessa 5 lok var med till slutet av ångloksepoken. Lok 6 hade till och med nyss fått en ny panna vid skrotningen 1955.


Hela tråden: