Tågolyckan i Sya 1975 (Järnväg allmänt)

av Jöran Johansson, Monday, September 09, 2019, 15:39 (1684 dagar sedan) @ Bobo L

I Ånghwisslan nr 1275, daterad 1975-04-07 finns följande notis skriven av sign. JE. För att öka läsbarheten har jag delat upp texten i stycken, originaltexten är skriven i ett enda stycke:

Kollision mellan ÖRESUNDSPILEN och VW 03-31
03-31 kolliderade sydgående ÖRESUNDSPILEN mellan Sya och Mjölby med en personbil. Ett flertal av tågets vagnar kastades av spåret.

Efter det att bilen kört in i tåget slets kopplet av mellan första och andra vagnen. Loket och den första vagnen (en A2) fortsatte ett par hundra meter.

Vagnarna nr 2, 3 och 4 kastades av spåret och for ut på en intilliggande åker. Vagnarna 2-4 var av litt B1/B5/B5B.

Vagn 5, B8F 4395, ställde sig tvärs över både både upp- och nedspår.

Vagn 6, litt R3 4415, ställde sig på snedden över nedspåret och

vagn 7, litt. B1K 5165, ställde sig snett över nedspåret.

Vagnarna 8-14 stod kvar på spåret, dock hade någon boggie spårat ur. Vid bärgningen drogs vagnarna 8-14 till Mantorp, alltså åter mot Linköping. Lok och vagn 1 gick ju genast till Mjölby.

Vagnarna 2-4 låg 04-01 kvar på åkern.

Vagnarna 1 samt 8-14 var i det närmaste helt oskadda (vagn 8, en AB2 eller AB3, hade dock en liten plåtskada vid vulstbälgen).

Vagn 7, B1K 5165, hade endast boggieskador.

Vagn 6, R3 4415, hade en del krossade rutor, mindre plåtskador samt boggieskador.

Vagn 5, B8F 4395, var svårare skadad, ena sidan hade skurits upp under räddningsarbetet. Vagnen bör lämpa sig för ombyggnad till BC2/A3/B3.

Vagnar 2-4 var mycket svårt skadade.

Dessutom kan nämnas att bland vagnarna 8-14 i Mantorp befann sig A5 3294 (nitad). Vagnen var nyreviderad och målad samt i mycket gott skick.


Hela tråden: