Olyckan i Skogås 1985 - ATC ur bruk? Gammal PV-tråd (Järnväg allmänt)

av Överkörmästaren, Wednesday, September 11, 2019, 13:40 (1661 dagar sedan) @ Bobo L

Bobo, här är en länk till tråden i Postvagnen förra gången du frågade om den här olyckan:

http://postvagnen.com/forum/index.php?mode=thread&id=572276


Haha, ja men min fråga DEN HÄR gången utgick ifrån tidningsartikelns uppgift om att en stor del av tågen gick ut i trafik med ATC-fel redan från utgångsstation. I förra diskussionen uppgavs att tåget fått ATC-vaj när det var i trafik och fått tillåtelse att trots detta fortsätta.

Jo men det är ju tokigt att tillämpa uttrycket "utgångsstation" i SL:s pendeltågstrafik på samma sätt som om det hade gällt Stockholm-Malmö eller något sådant. Ett X1-sätt i Nynäshamn är ju lika mycket på "utgångsstation" som ett roslagsbanetåg i Kårsta, d v s i praktiken inte alls - det är Stockholm eller för den delen Mörby/Älvsjö som är den egentliga utgångsstationen som man måste få hem skräpet till när det inte fungerar. Givetvis kan man köra som tjänstetåg om man tror att man gör säkerheten en tjänst på det sättet, och idag med allt nutida järnvägsfolk som inte begriper något annat än förbud så är det säkert så man gör också. :-P


Nähä!

Du menar alltså att om en X60 idag, som rullat ut från någon av skötselanläggningarna snortidigt i ottan, skulle få ATC-brax vid halvsju-rycket i början av morgonrusningen så skulle vagnhelvetet få rulla färdigt hela sitt omlopp tills ingång (heter det fortfarande "inryckning" i SL-trafiken? :-) ) fram på småtimmarna?

Nej, det menar jag naturligtvis inte och det har jag inte påstått heller. Det var ju du som sa ”utgångsstation” och då påpekar jag att det är ett irrelevant begrepp eftersom man inte reparerar en X1 i Nynäshamn och inte en X60 heller.


Hela tråden: