X7+X5 Uddevalla-Munkedal sep 1974 (Järnväg allmänt)

av Ulf Pålsson @, Stockholm, fredag, september 13, 2019, 17:09 (68 dagar sedan) @ Thomas K Ohlsson
Redigerad av Ulf Pålsson, fredag, september 13, 2019, 17:18

- - -. Jag hade ingen aning om att det kördes kopplade X7+X5. Gick X7:an overksam när den gick kopplad till X5:an (eller tvärt om, jag kan inte avgöra vilken som gick först) eller gick det att multa?

Båda fotografierna är tagna "söderut". X7:an gick alltså först med X5:an kopplad efter sig. Någon multipelkoppling torde inte ha varit möjlig mellan X7 och X5 (väl?). Jag håller för troligt att man använde sig av bestämmelserna om "koppellok", d.v.s. att båda motorvagnarna var verksamma men att pådraget i var och en av dem manövrerades av en "egen" förare. Föraren på den främre, X7:an, var ansvarig förare för tåget och manövrerade tryckluftbromsen, som förstås måste vara kopplade mellan fordonen.

Edit: Jag ser nu att Gunnar D skriver att X7:an till höger ska gå till Strömstad. Det blev alltså tågbyte för resande från Göteborg oavsett om de skulle till Lysekil eller Strömstad.
/up


Hela tråden:

 RSS-feed av trådar

powered by my little forum