Signalerna vid spårvägs/RB-korsningen vid Lill-Jans Plan (Signaler/säkerhet)

av Överkörmästaren, Monday, September 16, 2019, 22:00 (1655 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Redan 1947 visade sig vissa problem med signalanläggningen vid korsningen med spårvägen. Dessvärre dålig karbonkopia i Riksarkivet, men man tar i varje fall upp att övergången till 1500 V, eller snarare ändring från direkt till indirekt kontaktledningsupphängning, kan ha påverkat luftledningskontakternas funktion.


När jag nu läste de länkade minnesanteckningarna mera noga inser jag att det nog inte fanns några luftledningskontakter för in- respektive urkoppling av stoppsignal mot Valhallavägen. Det talas istället om "signaltråd", samt att stoppsignaleringen kan upphöra om tågets bygel tappar kontakten med signaltråden. Sannolikt fanns därför en "extratråd" längs den normala kontakttråden på hela den sträcka där det borde visas stopp för korsande trafik. Det framgår dock att man tänkte gå över till att använda inkopplingskontakter. Urkoppling kanske då skulle ske med hjälp av inkopplingskontakten på andra sidan korsningen?.

På exempelvis Långedragslinjen fanns ett sådant arrangemang med extratrådar.

Signaltråd... undrar om man inte mest krånglade till det med sådana mekaniska lösningar på elektriska problem?

Om man skulle ha en avanmälningssläde efter korsningen vore det nog bättre att ha en separat släde än att använda den som används för anmälan åt andra hållet pga risken för falsk återanmälan om släden studsar.

Fast egentligen borde det väl ha räckt med en tidsfördröjning. Även om vissa av djursholmsvagnarna var lite kamouflagemålade så var det väl huvudsaken att tågets framände hann in i korsningen innan spårvagnarna fick klart igen.


Hela tråden: