När kom första "Statsbaneskylten"? (Fordon: lok)

av Kurt Möller, Wednesday, February 13, 2008, 14:07 (5888 dagar sedan) @ Peter K

...Sedan har både runda och fyrkantiga nummerskyltar utan ägartext funnits.
(Vilka fick sådana?) Kurt, hur var det där nu igen?

Yes. Vi kör lite data här, med referens till sidorna i SJK 13, Normalsp. Ånglok; här markerade /xx/

Allra första nr-skyltarna var dom små kantiga, typiskt tyska, utstickande, lösa, alltså RAKA, på skorstenarna; några få Borsiglok ca 1875 fick dessa innan man sen övergick till dekor à la /95/, dvs. med rundade skyltar utanpå skorstenen!

(Skorstensdekorerna varierade hela tiden lite grann, blandat, trol. samtidigt - urspr. loknummer inuti ring /43/, sen dito utan ring/alternativt enl ovan, sen utan ring, sen nedflyttade till gnistsläckarna, sen upp på pipan igen...

Efter några år (1880?) kom sen första hyttsidesmonterade nr.skyltarna - rektangulära, med endast stort nummer och littera. /96/. Eller eventuellt först 1886, då man också slutade namnge loken?? P-loken m runda skyltar, ovan, var dom allra första namnlösa.

På prov försågs några P-lok ca 1886 med cirkelrunda nr.skyltar, också med endast nummer och littera. Fick inga efterföljare.

Första ovala nr.skyltarna tycks ha kommit ca 1892 (??), då med txt ’Sveriges Statsbanor’.

..."Prinsen" kom till Jvm 1906, så han måste ha fått sina skyltar några år innan (lite framförhållning till slopning etc. måste ha funnits).

Säkert. Dom sista gamla B-loken fick ju även hytter; bild finns t ex i SJ 1856-1906 del III, sid 2.

Men jag gissar att de första "SSB"-skyltarna sattes på nya lok?

Troligt, ja.

/ KM

PS - Tyvärr är årtalen för bilderna i SJK 13 icke fullt pålitliga - t ex bilden av U-loket /198/ är absolut inte tagen år 1900 - SJ-loken hade då ännu inga ’metkrokar’ utan stora riksvapnen var kvar...


Hela tråden: