Tanklok med genomgång (Fotografier/bildfrågor)

av Kjell Aghult @, tisdag, september 17, 2019, 07:14 (295 dagar sedan) @ Granis

....Att bygga om tanklok på detta sätt var inte ovanligt. Detta från tiden innan rälsbussarna, för att spara kostnader i "lokaltåg". Eldaren fick nämligen dubblera som konduktör/ biljettgranskare. ....

Saken krävde formellt undantag från Säo och individuell besiktning av loket av "Väg och Vatten". Av kända undantag att döma tycks det varit vanligare att konduktören "gick fram och hjälpte till". Detta var t o m föreskrivet för utkikshjälp på sina håll, t ex vid klaffbron över Falsterbokanalen på HSFJ. På t ex MSJ, TRJ och FGJ (M-F) fick däremot eldaren visera biljetterna.
De stora resdagarna L,S medföljde konduktör på FGJ.


Hela tråden:

 RSS-feed av trådar

powered by my little forum