SJ 125 år 1981, 6 bilder på ellok med vagnar (Fordon: lok)

av K Lemming, Tuesday, September 24, 2019, 22:06 (1647 dagar sedan) @ Lennart Petersen

T44 var väl knappast nya 1981. ;-)


Det representerade ju de moderna tågen i paraden,
Och T44 tillverkades ju flera år efter 1981 så det var ett mycket modernt lok.


Nja, ”nytt” är inte samma sak som ”modernt”. Bortsett från den moderna looken med kantiga hörn och diverse arbetsmiljömässiga förbättringar, så var väl T44 redan 1967 mest gammal skåpmat i en ny förpackning.

Så vilket mer ”modernt” diesellok hade man kunnat visa upp i paraden 1981 ?
Och ”modernt” är ett relativt begrepp , man visade upp ett urval lok och vagnar med början från 1856 fram till vad som användes i daglig drift 1981. Och just det tåliga T44 är ju fortfarande i daglig drift.


Men du skriver "de då nya Y1 och T44" och T44 var definitivt inte nytt 1981 utan en nästan 13 år gammal loktyp, även om T44 tillverkades fram till 1987.

Nu tycker jag det brukar bli snudd på trams, Y1 var ju i grunden en tidig 1950-tals konstruktion och första Rc kom 1967.
Men fordonen var ju nytillverkade när de visades upp och det handlade ju här om att visa upp en tågutveckling över 125år och kan jag inte för mitt liv förstå varför en 13år gammal lokkonstruktion inte kunde rangeras in i ”moderna järnvägsfordon”.

Varför skulle det vara snudd på trams, det får du själv stå för isåfall. Läser du inte vad varken du själv eller jag skriver, eller för den delen Överkörmästaren? Det är väl ingen som opponerat sig mot uttrycket "moderna järnvägsfordon", däremot mot "de då NYA Y1 och T44".


Hela tråden: