YBo4p i Askeby 1964 mm. (Historiskt material)

av Anders Jansson, Monday, September 30, 2019, 20:53 (1642 dagar sedan) @ S-O Johansson

En unik bild på en YBo4p på fd MÖJ. Inte så vanligt att dessa gick till Linköping utom möjligen i det tidigare nämnda "fisktåget" Linköping-Västervik. Väster om Linköping har jag aldrig hört talas om att de gick. Från sommaren 1964 till nedläggningen den 26/9 så var ju Linköping-Ringstorp och Norsholm-Åtvidaberg isolerade från övriga smalspårsnätet. Av någon anledning så hamnade en YBo4p, 692 tror jag, i det omloppet. YBo5p 794 var en annan vagn som gick där. 692 var ju en Västerviksvagn så frågan är om det var vagnar från Västerviksomloppet som blev kvar däruppe och som även gick på Linköping-Ringstorp från Vadstenalinjens nedläggning 1963? Någon som vet bättre och var det bara en YBo4p?
Sista dagen var det i alla fall en YBo4p i trafik. Åkte i en till Björsäter med min far den dagen. 10 år gammal.

År 1964 var det fortfarande brist på YBo5p. Det fanns ett akut behov av sådana för ombyggnad till YBo5t som kunde ersätta Yo1t på linjen Halmstad-Vislanda. De gamla Yo1t-bussarna var bristfälliga på många sätt och illa omtyckta av såväl personal som den resande allmänheten. Redan före genomförd breddning Åtvidaberg-Västervik omplacerades därför fyra YBo5p från 2 maskinsektionen (Norrköping) till 27 maskinsektionen (Växjö) för ombyggnad till YBo5p. Som viss ersättning erhöll 2 maskinsektionen YBo4p 674-675 från 27 maskinsektionen. Efter nedläggningarna så slopades 674 senare på året. 675 återgick då till Växjö och slopades först på sommaren 1967 sedan tillräckligt antal YBo5p tillförts Växjö efter nedläggningen av Göteborg-Sjövik.


Hela tråden: