YBo4p i Askeby 1964 mm. (Historiskt material)

av Ola Almquist, Tuesday, October 01, 2019, 03:44 (1663 dagar sedan) @ Anders Jansson

En unik bild på en YBo4p på fd MÖJ. Inte så vanligt att dessa gick till Linköping utom möjligen i det tidigare nämnda "fisktåget" Linköping-Västervik. Väster om Linköping har jag aldrig hört talas om att de gick. Från sommaren 1964 till nedläggningen den 26/9 så var ju Linköping-Ringstorp och Norsholm-Åtvidaberg isolerade från övriga smalspårsnätet. Av någon anledning så hamnade en YBo4p, 692 tror jag, i det omloppet. YBo5p 794 var en annan vagn som gick där. 692 var ju en Västerviksvagn så frågan är om det var vagnar från Västerviksomloppet som blev kvar däruppe och som även gick på Linköping-Ringstorp från Vadstenalinjens nedläggning 1963? Någon som vet bättre och var det bara en YBo4p?
Sista dagen var det i alla fall en YBo4p i trafik. Åkte i en till Björsäter med min far den dagen. 10 år gammal.


År 1964 var det fortfarande brist på YBo5p. Det fanns ett akut behov av sådana för ombyggnad till YBo5t som kunde ersätta Yo1t på linjen Halmstad-Vislanda. De gamla Yo1t-bussarna var bristfälliga på många sätt och illa omtyckta av såväl personal som den resande allmänheten. Redan före genomförd breddning Åtvidaberg-Västervik omplacerades därför fyra YBo5p från 2 maskinsektionen (Norrköping) till 27 maskinsektionen (Växjö) för ombyggnad till YBo5p. Som viss ersättning erhöll 2 maskinsektionen YBo4p 674-675 från 27 maskinsektionen. Efter nedläggningarna så slopades 674 senare på året. 675 återgick då till Växjö och slopades först på sommaren 1967 sedan tillräckligt antal YBo5p tillförts Växjö efter nedläggningen av Göteborg-Sjövik.

De fyra YBo5p som blev YBo5t var 896, 901, 908 och 909 som överflyttades fr.o.m. 1963-10-01. 891 fick också följa med till 27 ms detta datum. YBo4p 598 och 672 kom (i den senares fall återkom) till 2 ms 1963-11-01. I april 1964 återkom så 674 och 675. 692 verkar ha gått till Linköping i maj 1964. YBo5p 792 följde efter 1964-06-01 och 794 1964-06-12. I stället dök 894 upp i Västervik i juni 1964. Linköpings 895 verkar aldrig ha varit i Västervik. Västerviks 789 gick till Växjö 1964-06-05, 790 till Kalmar 1964-06-09 och 923 till Olskroken 1964-06-09. 894 utlånades till Stockholm i juli 1965 och överflyttades fr.o.m. 1964-11-01. 792 och 794 återkommer under hösten 1964. YBo4p 598 skrotbeslutas 1964-06-11. 672, 674, 691 och 692 avfördes enligt skrivelse 1964-11-24, men om 692 innan dess återkommer till Västervik har jag ingen uppgift på. Hur som helst så ska 672 ha använts sista dagen om dessa uppgifter är korrekta. 672 och 692 erhöll översyner i maj 1964 men sedan finns inga fler uppgifter om detta. Inte heller om att 672 var i Linköping.

M.v.h.
Ola


Hela tråden: