Alla X4 och X7 alltid vända åt samma håll? (Järnväg allmänt)
Va? Nej, inte så. Hjulen var alltid neråt, men ena vagnsänden, eller den andra, åt norr. Eller söder?
På den här bilden av några X4 i Malmö på 1940-talet ser vi två motorvagnar vända åt olika håll.
https://digitaltmuseum.se/021018169756/motorvagn-statens-jarnvagar-sj-xoa-4-med-tillkop...
Mitt minne av X7-trafiken i Skåne, och runt Gbg, var att alla fordonen hade samma ände åt samma håll hela tiden. Den andra änden var då åt andra hållet :-D
Fanns det anledning att hålla vagnarna vända i någon viss riktning? Om man i utgångsläget hade haft dem likadant vända i Skåne resp Gbg-området, skulle då deras ordinarie omlopp ändå vända dem hipp som happ?
Hmm, triangelspåret i Kattarp skulle förstås orsaka vändning om de gick i olika ben av triangeln. Jag antar att de normalt inte släpades mellan Helsingborgs C och färjestationen, för då skulle de också på sin vidare färd kunna vända på sig.
Hur var det i Västsverige? Öxnered var ju en sådan plats. Gbg-Herrljunga-Borås-Gbg skulle orsaka vändning.
Huru härmed?