Alla X4 och X7 alltid vända åt samma håll? (Järnväg allmänt)

av Sven Bårström, Thursday, October 03, 2019, 15:30 (1666 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Nej, det var de nog inte alltid.
När X0a7 (X7) började gå i på banorna Varberg - Borås - Herrljunga - Uddevalla 1949 eller 1950 förekom följande sammansättningar, som de såg ut i Borås, sedda från norr till söder:
X0a7+C0x7 (motorvagnens A-ände i norr)
C0x7+X0a7 (motorvagnens A-ände i söder)
X0a7+C0x7+X0a7 (motorvagnarnas A-ändar i norr resp söder, alltså i tågets ändar). Dessa trevagnssätt ersattes snart med fyrvagnssätt enligt nedan.
X0a7+C0x7+X0a7+C0x7 (motorvagnarnas A-ändar i norr)
X0a7+C0x7+C0x7+X0a7 (motorvagnarnas A-ändar i norr resp söder, alltså i tågets ändar).
C0x7+X0a7+C0x7+X0a7 (motorvagnarnas A-ändar i söder).
Omkring 1954 ersattes X0a7-sätten med de sex X0a3-sätten. Av dessa var fyra vända med motorvagnen norrut och de två övriga omvänt vända, allt betraktat i Borås.
X0a4-sättens vändning i Malmöområdet vet jag inget sammanfattat om, men jag vill minnas att man också där hade vändning åt båda hållen.
Alla X0a4, X0a7, C0x4 och C0x7 hade förarhytter i vagnarnas båda ändar. X0a3 hade kortkoppling mellan motor- och manövervagnen, så där hade man bara två förarhytter i tvåvagnssätten.
Sven B


Hela tråden: