Alla X4 och X7 alltid vända åt samma håll? (Järnväg allmänt)

av IH, Sunday, October 06, 2019, 09:01 (1636 dagar sedan) @ Harald

X1 och X10 hade alltid A-delen mot norr som tidigare skrivits.
Jag har aldrig hört talas om att det skulle varit skillnad i hjulslitage på pendeltågen.
Spårvagnar har jag hört talas om att de haft ökat slitage på ena sidan. På högersidan slets hjulflänsarna hårdare när det var vänstertrafik. I synnerhet märktes det på 2-axliga vagnar. När man svänger åt vänster vid vänstertrafik så går vagnen i innerkurva och har mindre kurvradie än vid högersväng.


Nja, det är ingen större skillnad i kurvradie mellan inner- och ytterkurva. Avståndet mellan spåren ska vara större i kurvor än på rakspår och det åstadkommer man genom att påbörja innerkurvan tidigare än ytterkurvan. Det syns bra på den här flygbilden: https://www.google.se/maps/@57.6995384,11.9795303,50m/data=!3m1!1e3?hl=en

På vagnar som går åt samma håll hela tiden blir det däremot stor skillnad i slitage mellan boggins första och andra axel. En del spårvägar vänder därför boggierna på enriktningsvagnar med jämna mellanrum.

Det jag hört talas om var att på 2-axliga enriktingsvagnar så slets flänsarna mer på högersidan än på vänstersidan när det var vänstertrafik. Det var även så att den främre axeln slets hårdare än den bakre. Det är ju 52 år sedan det blev högertrafik.


Hela tråden: