Hastighetssignalering i huvudsignaler, överraskning (Signaler/säkerhet)

av Magnus Lindman NÄSSJÖ ⌂ @, Nässjö, måndag, oktober 07, 2019, 10:44 (15 dagar sedan) @ Ulf Pålsson

Fler än en lokförare har fått motsvarande överraskning när det visats "Kör-vänta kör", ATC:n inte sagt ett pip och det stått ett tåg rakt fram.


Ja, för ett tågsätt vars egen hastighet (= tågsättets sth, d.v.s. sth med hänsyn till i tåget ingående fordon, last, bromsprocent m.m.) är 100 km/h (högre är sällsynt för godståg), visar ATC-huvudindikatorn inte mer '100' även om banan tillåter mer. Därför kommer föraren inte se när "ATC-signalhastigheten" sänks till 100 km/h. Varje växel i kurvläge som tillåter 100 km/h eller mer tenderar alltså att bli en överraskning. Motsvarande gäller förstås för "80-tåg" som leds genom "80-växel" i kurvläge.
/up

Tack för i vanlig ordning intressant redogörelse!

Det sista behandlar en av två irriterande brister i ATC-systemet. Om jag har 100 som inställd takhastighet skulle jag vilja se alla kommade hastighetsnedsättningar till följd av huvudsignal, d v s även om hastigheten är samma som den inställda. Allt för att kunna köra mer komfortabelt och minska sidledskrafterna i växlar. Alltså "kör 100 vänta 100" skulle innebära att hastigheten kan behöva tas ner lite i en växel. Hastighetstavlor ser man men signaler kan betyda lite olika från fall till fall.

Den andra bristen rör hinder. Jag skulle gärna vilja se t ex 4H i förindikatorn för att kunna bromsa mjukt i god tid. Alternativet kan vara en hård broms senare. Försvinner beskedet kan man ju låta bli att bromsa eller lossa direkt.

Lindman

--
lindman.dk
Lokförare och instruktionsförare på Krösatågen / VY Tåg


Hela tråden:

 RSS-feed av trådar

powered by my little forum