Hastighetssignalering i huvudsignaler, överraskning (Signaler/säkerhet)

av Ulf Pålsson @, Stockholm, måndag, oktober 07, 2019, 14:31 (46 dagar sedan) @ Magnus Lindman NÄSSJÖ

Det sista behandlar en av två irriterande brister i ATC-systemet. Om jag har 100 som inställd takhastighet skulle jag vilja se alla kommade hastighetsnedsättningar till följd av huvudsignal, d v s även om hastigheten är samma som den inställda. Allt för att kunna köra mer komfortabelt och minska sidledskrafterna i växlar. Alltså "kör 100 vänta 100" skulle innebära att hastigheten kan behöva tas ner lite i en växel. Hastighetstavlor ser man men signaler kan betyda lite olika från fall till fall.

Den andra bristen rör hinder. Jag skulle gärna vilja se t ex 4H i förindikatorn för att kunna bromsa mjukt i god tid. Alternativet kan vara en hård broms senare. Försvinner beskedet kan man ju låta bli att bromsa eller lossa direkt.

Lindman

Visst finns det förbättringar att önska sig. Själv önskar jag en tredje: Att det skulle finnas en positiv indikering av att ATC-ombordutrustningen har mottagit info om att nästa huvudsignal inte visar "stopp" eller "kör" med lägre hastighet, t.ex. i form av ett kort vågrätt streck i förindikatorns mittposition.

Men, inget alls tyder på att Trafikverket eller någon annan ämnar planera för eller än mindre genomföra en eventuell ytterligare uppgradering av ATC-systemet. Framtiden för tågskyddssystem på Trafikverkets järnvägsnät tillhör enbart ERTMS/ETCS.

Hrmm, sådana här diskussioner är ju inte särskilt järnvägs-historiska. Vi får sluta här och eventuellt fortsätta i något annat forum, annars kanske någon blir suur.
/up

Hela tråden:

RSS-feed av trådar