Framåt? Ditåt? Söderut? Mot mig? (Järnväg allmänt)

av K Lemming, Monday, October 07, 2019, 22:31 (1634 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Nu var dina länkade inlägg klart intressanta men jag hittade inget om ifall "slickepinnarna"/framändesskärmarna fanns kvar på RB på 80-talet. Det jag skrev om tidigare var ju att sign Tobbe skrev om en SÄO kurs på 80-talet där det påtalades om vikten av att kolla i vilken ände "slickepinnarna" satt vid signalgivning. Mig veterligen försvann "slickepinnarna" från SJ i början av 70-talet (1973?) så min undran var om dessa fanns kvar på RB in på 80-talet. Om det nu var RB hans inlägg gällde.


Jo, detta framgick av inlägget av Ulf Pålsson @, Stockholm, måndagen 2 januari 2012, 22:55:20 @ Stefan Isaksson, som finns i den tråd från förra Postvagnen som Bobo länkade till. Alltså: vid 80-talets ingång tillämpades inte framändesskärmar på RB.

(Möjligen körde vissa ändå som om de hade funnits kvar och gällt, dvs framåt=söderut och back=norrut...)

Tack för hjälpen, jag läste inte inläggen innan inlägget Bobo L länkade till. Det var ju dumt. :-)


Hela tråden: