Ställverk och signaler i Forshem (Järnväg allmänt)

av Ulf Pålsson, Friday, October 11, 2019, 13:45 (1630 dagar sedan) @ Markus Frisén

[img]https://digitaltmuseum.se/021018131602/forshem-station[/img]

[link=https://digitaltmuseum.se/021018131602/forshem-station]Bilden, om det inte vill fungera på annat sätt.[/link]

- - -en fråga om ställverken som skymtar i bakgrunden. Dels en ställbock för semaforer, dels en lite modernare anläggning. Om man zoomar in så ser den moderna anläggningen ut att sköta fem huvudljussignaler och en dvärg. Så det borde vara den som hanterar normalspåret och semaforerna var för smalspåret. Är det korrekt eller vet någon annan bättre?

I dag har Forshem tre huvudsignaler: en infartssignal 4/1 från Mariestad, en utfartssignal 4/5 mot Lidköping och en infartssignal 4/2 från Lidköping. Utfartssignal mot Mariestad saknas alltså, vilket gör Forshem till den enda planenligt bevakade driftplatsen på Trafikverkets nät där det saknas utfartssignal mot system M.

Låt oss studera fotot. Jag [i]gissar [/i]att det är taget mellan 1965, då växeln vid f.d. lastplatsen Vänern inkorporerades i stationen Forsehm, och 1970 då smalspårstrafiken lades ner. Fler [i]gissningar[/i]:

Vid stationshusväggen ser vi ett nytt centrallås. Där ser vi indikeringar, från vänster, för följande signaler:
* Yttre infartssignal från (Lidköping--)Hällekis. (Numera slopad.)
* Inre infartssignal från (Lidköping--)Hällekis. (Troligen den nuvarande 4/2.)
* Utfartssignal mot Hällekis(--Lidköping). (Troligen nuvarande 4/5.)
* En dvärgsignal för att med ’snett höger’ tillåta växling till växeln vid f.d. lastplatsen Vänern, mellan utfartssignalen och stationsgränsen. Kontrollerar att tågväg inte är ställd motriktat från den yttre infartssignalen. (Numera slopad.)
* (Längst till höger: ) Infartssignal från (Mariestad--)Lugnås. (Troligen nuvarande 4/1.)

Något till höger och snett bakom det nya centrallåset: En urbruktagen äldre anläggning. Verkar innehålla indikering från en huvudsignal och en dvärgsignal. Sannolikt reglerade den tidigare de delar av stationsänden mot Lidköping som omfattade växeln vid f.d. lp Vänern. Jag gissa att indikeringarna avser den yttre infartsignalen från Hällekis och en dvärgsignal för att säkra växlingen till växeln. Men apparaten ser rätt mycket äldre ut än den ”nya”. Kan Järnvägsdatas årtal 1955 för inkorporering av f.d. lastplatsen Vänern i Forshem vara felaktigt? Om inkorporeringen skedde tidigare, säg i slutet av 1950-talet, skulle det ”stämma” bättre.

Till vänster om brevlådan ser vi ett bomspel för en vägskyddsanläggning samt en ställbock med, som det ser ut, två vevar, för manövrering av semaforer. Nu blir det ännu mer [i]spekulation[/i]:

Ursprungligen manövrerades stationens alla tre infartssignaler (semaforer) härifrån: Med veven på vänstra sidan ställdes ställdes till ”kör” från (Lidköping--)Hällekis genom att lägga om veven åt ena hållet, och infartssignalen från (Skara--)Gössäter genom att lägga om veven åt andra hållet. (På så sätt säkerställdes att de inte kunde visa ”kör” samtidigt.) Med veven på högra sidan ställdes infartssignalen från (Mariestad--)Lugnås. Från den tid då växeln vid lp Vänern inkorporerades i Forshem (jfr ovan), blev infartssignalen från (Lidköping--)Hällekis till inre infartssignal, men i övrigt förändrades inget.

Senare, när bilden togs, användes ställbocken bara för manövrering av infartssignalen från Skara-hållet för smalspårstrafiken. Signalerna i stationsändarna mot Lidköping och Mariestad manövrerades då med det nya centrallåset.

Men, som sagt, detta är [i]gissningar [/i]och [i]spekulationer[/i].

Per Forsströms webbplats [link=www.forper.se]Ställverksregistret[/link] talar om ett reläställverk typ Järpås i Forshem redan från 1965. Det stämmer inte med mina spekulationer om fotot. Här behövs mer forskning!
/up


Hela tråden: