Ställverk och signaler i Forshem (Järnväg allmänt)

av Lennart Fransson, Saturday, October 12, 2019, 12:29 (1652 dagar sedan) @ daniel

Per Forsströms Ställverksregistret säger "Större Järpåsliknande anläggning med tre tågspår och mellansignaler" om nytt ställverk från 1965. Det kan väl inte vara det "nya" vi ser på fotot? Ett "Järpåsliknande" ställverk för mig är ett med en liten manöverpanel, som i Lyrestad. Några mellansignaler [inre utfartssignaler före utfartsväxlarna] tror jag inte har funnits i Lyrestad. Nu för tiden finns i alla fall inga, och dagens situation där det helt saknas utfartssignal mot Mariestad stämmer med den som det "nya" ställverket på fotot.


Jag har kollat på lite ritningar från Forshem jag hade liggandes och Forshem verkar ha fått just ett "större Järpåslikande ställverk" ca 1965. Isolerplanen som Gunnar länkat i ett annat inlägg hör till Järpåsställverket.

Installationen av ställverksapparaten som man håller på att montera på den länkade bilden måste ha avbrutits och ett Järpåsställverk byggts istället. Den äldre apparaten bakom är väl för den ljusutfartssignal som nämns i inventeringen från 1962. Bilden måste ju vara från ca 1963-64 eftersom rälsbussen ju såldes 1964. Och eftersom något nytt ställverk inte nämndes i inventeringen från 1962 som Johan länkat (som väl gjordes som underlag för investeringsbeslutet om ställverket) så var det nog vare sig påbörjat eller beslutat då. Det avbrutna och ändrade ställverksbygget medförde att man fick automatiserade vägskydd, möjlighet till obevakad körning och 4 motorväxlar.

Edit: det finns förstås en möjlighet att man han ta i bruk centrallåset 1963 eller -64 och sedan bytte igen 1965.

Från Lidköpingshållet fanns ju en yttre (4/2) och en inre (4/4) infartssignal, den inre, skulle väl med dagens terminologi vara en mellansignal?

Jag gjorde ett besök i Forshem i våras, och tog en mycket dålig motljusbild på ställverkets panel på tågx. Jag delar uppfattningen att det är av Järpåsmodell (manövreringen stämmer med det i Reftele), och det är dessutom en hel del av den sorts "övertejpningar" som brukar finnas när saker plockats bort. Idag finns t ex bara två huvudspår, men S-tavlorna står kvar vid sidospåret sedan den tid det var huvudspår (fast då var det nog ett tågspår).


Hela tråden: