Frödings likfärd på järnväg 1911 och Hagalundstunneln (Järnväg allmänt)

av Peter Bolin, Sunday, October 13, 2019, 19:45 (1629 dagar sedan)

Jag är för närvarande involverad i en bok om Hagalunds arbetsplatsområde (tidigare kallat Hagalunds industriområde). Området står inför en omdaning där en stor del av den befintliga bebyggelsen ska rivas och ersättas med ny bebyggelse, huvudsakligen bostäder. Det motiverar utgivningen av en bok.

I det historiska kapitlet har huvudredaktören skrivit följande text:

[i]När järnvägstunneln under Hagalundsberget invigdes 1911 var den med sina 410 meter en av landets längsta, 7,6 meter hög och 10 meter bred. Här passerade den avlidna poeten Gustav Fröding i en likkista i en öppen godsvagn på väg till sin gravsättning på Uppsala kyrkogård samma år.[/i]

Jag har påpekat att Fröding avled i februari 1911 och att Hagalundstunneln invigdes i oktober 1911, vilket betyder att Frödings lik bör ha passerat på den gamla enkelspåriga banan mellan industriområdet och Norra begravningsplatsen. Eftersom jag inte har kunnat visa upp någon pålitlig källa till invigningstidpunkten för Hagalundstunneln vill huvudredaktören inte ändra.

Jag vänder mig därför till forumexpertisen och frågar hur det egentligen förhöll sig med Frödings likfärd. Passerade tåget med stoftet genom Hagalundstunneln eller inte? Kan någon bidra med ett exakt invigningsdatum för Hagalundstunneln?

Tack på förhand för hjälpen!

Hälsningar
Peter Bolin
Styrelseledamot i föreningen Gamla Hagalunds Vänner ([link=http://www.hagalundsvanner.com/]www.hagalundsvanner.com[/link])


Hela tråden: