Ma lok och fronthandräcke (Järnväg allmänt)

av Överkörmästaren, Monday, October 14, 2019, 09:06 (1627 dagar sedan) @ daniel

Då loken inte är multade är det nog inte hopkoppling av huvudbehållare då det skulle erfordra gemensam styrning av kompressorn..


Varför det? Kompressorer styrs normalt av en egen pressostat på ett tryckkärl.


Just därför. Om man lät dem styras enbart av den egna pressostaten skulle en kompressor få dra hela lasset, den vars pressostat slår till först


Använder man mycket lyft så kommer båda pressostaterna att gå till. Skillnaden i inställning innebär bara att den ena kompressorn startar lite tidigare och stannar lite senare.

Nja, så länge den kompressor som startar först orkar höja trycket åtminstone lite grann kommer den andra aldrig att starta. Det är bara vid en stor och hastig trycksänkning som du får ner trycket så mycket att även den andra tryckvakten slår till. Om systemet blir lite läck är det även större risk att den ena kompressorn går hela tiden för att dess tryckvakt aldrig bryter. Så jag skulle inte bygga en sån konstruktion, det blir svårt att få toleranserna att lira (en tryckvakt brukar väl bl a ha icke inställbar hysteres så det blir svårt att få både till- och frånslagstryck lika).


Hela tråden: