Ställverk och signaler i Forshem, sammanfattning 2019-10-14 (Järnväg allmänt)

av Ulf Pålsson, Monday, October 14, 2019, 11:04 (1649 dagar sedan) @ Ulf Pålsson

Många intressanta tillkommande inlägg visar att en hel del av mina gissningar och spekulationer var felaktiga. Det här är ett försök till sammanfattning av vad som har framkommit.

• Fotot kan vara taget 1962, senast i juni. Detta grundas på Mattias Janssons uppgift 2019-10-13 00:41 om att alla YBo4 omstationerades från Lidköping till Halmstad i juni 1962. Dock är det lite egendomligt att det i Forshem skulle förekomma två rälsbusståg samtidigt innan det genomgående normalspåret mot Mariestad öppnades 1962-07-21; de två rälsbussarna antyder att det är möte mellan två normalspårståg. Möjligen var det någon YBo4 som dröjde sig kvar i Lidköping? Hur som helst är bilden inte nyare än 1964, eftersom alla YBo4 såldes till Danmark under 1964 (uppgifter i flera inlägg).

• De noteringar som finns på Gunnar Ekevings webbplats och som John T fäste uppmärksamhet på 2019-10-11 21:20, de visar att då, i augusti 1962, var semaforer fortfarande i bruk som infartssignaler från alla tre riktningar, att det fanns en huvudljussignal som utfartssignal mot Lidköping samt att det fanns två manuellt betjänade bomanläggningar, en med mekaniskt och en med elektrisk manövrering. Det stämmer väl med fotot, där vi ser ställbocken för semaforerna, bomspelet samt närmast stationshusväggen den ”äldre apparaten” med indikering och manövrering för utfartssignalen. (Det är dock lite konstigt med dvärgsignalen där. Kan det vara en ”specialare” som visade ’snett höger’ då växeln vid lp Vänern var frigiven? funderar jag.)

• Det ”nya centrallåset” på fotot snett framför den ”äldre apparaten” är troligen ännu inte ibruktaget. En anteckning från januari 1963 som Gunnar Ekeving berättar om 2019-10-11 22:40 redovisar en ”signalsäkerhetsanläggning ombyggd i samband med ombyggnad till normalspår”. Något som talar emot att det handlar om det ”nya centrallåset” är att det ställverket har en yttre infartssignal från Lidköping, vilket inte stämmer med att lp Vänern blev inkorporerad i Forshem först 1965. En möjlighet skulle ju kunna vara (och nu [i]gissar [/i]jag igen), att det ”nya centrallåset” användes från januari 1963 till 1965, men att den yttre infartssignalen inte blev inkopplad. Tydligt är ju dock att centrallåset är tänkt att handha hela den ”nya normalspårsstationen”, alltså även infarten från Mariestadshållet.

• Snart verkar man ha bestämt sig för att i stället installera ett reläställverk typ Järpås, som skulle medge obevakad drift och automatisering av de båda vägskyddsanläggningarna. Det togs i bruk 1965 (uppgift från daniel 2019-10-12 11:17), och först då ”försvann” Vänern som lastplats (uppgift från Kjell Aghult 2019-10-11 15:38).

Vi får väl se om det framkommer några fler uppgifter.


Hela tråden: