Några tåg med YBo4 och YBo6 på fd ÖCJ sommaren 1958. (Fordon: motorvagnar / dressiner)

av S-O Johansson, Saturday, October 19, 2019, 12:09 (1649 dagar sedan)

Letade fram min fars annotationsbok från 1958 där jag sett att YBo4 gått i tåg på f.d. ÖCJ ihop med YBo6. Enligt tidigare inlägg så placerades de i Linköping mars 1958. Första noteringen i boken är från den 3 juni i tågen 945-946. Sammansättning denna dag.
YBo4 667 + YBo6 1005 + UDFo20 1919 + UBFo6 1841 + YBo6 1006. Från Hultsfred omvänd sammansättning men med UFo6 1969 tillkopplad sist.
Tåg 945 avgick Linköping (Lp) kl. 16,40 och ankom Hultsfred (Hf) kl. 19,32. 946 avgång Hf kl. 20,32 och ankomst Lp kl. 23,18.
Tåg 941 den 26 juni 1958. Tåg 941 avgick Lp kl. 05,20 och ankom Hf kl. 08,17. I Brokind, Brk, avkopplades vardagar de sista 2 vagnarna för att bli tåg 990 avg Brk kl. 06,28 ank Lp kl. 07,32. Sammansättning från Lp: YBo6 994 + YBo6 995 + UDFo20 1919 + UFo6 1969 + UBFo6 1841 + YBo4 670. De två sista vagnarna avkopplade i Brk för att bli 990.
Tåg 947, Lp kl. 09,14 -Kisa kl, 10,36 – 948, Kisa kl. 18,11-Lp kl,19,28, den 6 juli 1958. YBo4 668 + YBo6 993 + UBFo6 1840 + UBFo6y 1866 + YBo4 669 + YBo6 998. Omvänd ordning från Kisa.
Söndagståg med långt uppehåll i Kisa. Passade bra för vår familj att följa med då min mormor bodde i Kisa.
Några av de tåg där YBo4 gick i. De var inte många men förekom i alla fall ihop med YBo6. I augusti är det bara något enstaka tåg med YBo4. Min far har heller inte skrivit något om förseningar som skulle ha att göra med eventuell kombination YBo4 0ch YBo6.
Någon som vet hur många sittplatser YBo4 hade?


Hela tråden: