SJ Litt Ke/K3 nr 720 - bildkommentar, smörjn.; forts. (Fordon: lok)

av Anders Sandgren, Wednesday, February 13, 2008, 17:41 (5910 dagar sedan) @ Kurt Möller

Jag delar nog din uppfattning om nomenklaturen.
Från något bokverk vill jag minnas att det var just cylindersmörjningen som gjorde att man inte byggde om lok med planslider till överhettning. Bland de som tidigt byggdes om till överhettning så var de antingen redan utrustade med kolvslider (SJ litt L t.ex) eller så byggdes de om till detta, i det senare fallet inte så sällan genom att de byggdes om från kompound till tvilling varför cylinderblocken ändå skulle bytas. Cc-loken var nog bland de tidigaste loken med kombination överhettning och bibehållna planslider. Kd, Ke mfl tillkom senare.
Men inget förhindrar väl att man gör om smörjningen utan att göra loket överhettat vilket då 720 skulle vara ett exempel på.
Man kan undra om de Tb-lok som hade ångtork fick annan smörjning eller om det gick bra ändå med den relativt låga överhettning det var frågan om. Jag vill minnas att Tb 864 har lubrikator, men jag tror inte att 864 hade ångtork utan denna togs bort innan pannan lades in där.


Hela tråden: