Utländska motsvarigheter till kylvagn Hu (Fordon: allmänt)

av Carl-Erik Olsson, Thursday, October 24, 2019, 03:24 (1643 dagar sedan) @ Anders_W

Instämmer i berömmet!

Känner någon till om det funnits liknande vagnar (förutom målningen förstås) hos järnvägarna på kontinenten?
Jag frågar eftersom det vore kul att måla upp en modell, men jag är helt bortkommen vad gäller utländska godsvagnslittera.

I drift kom väl bland de "modernare" kylvagnarna dåvarande litt He (senare Icps) före, där underlitt "e" skulle innebära nåt slags europeisk standardtyp. Dessa hade liksom Hu (Ibps) ispåfyllningen vid gavlarna, där krossad is påfylldes med lastbil med skopa och en plåtränna man stack in i den runda öppningen. De äldre kylvagnarna litt H/Hr/Hs hade ispåfyllningen i en längsgående ränna under "taknocken" vilket förmodligen ansågs opraktiskt eller kanske t o m riskfyllt vid isning. He och Hu hade fartvindsdrivna luftcirkulatorer för att få jämnare kyla. Kontinentala motsvarigheter till åtminstone He sågs länge under varumärket Interfrigo, registrerade hos olika jvgförvaltningar och fanns som H0-modell från flera mj-tillverkare. Om dessa förebilder var likt Hu moderniserade är mig obekant. Jämfört med He hade Hu lastrum med bredd mer anpassad för gods på lastpall. Enligt utgåva 1 av SJH 636.1 (SJ Godsvagnar 1.4.1971, finns hos t ex http://www.mrw1.se/pdf_filer/637_71.pdf) hade He löb 11,74m, axelavstånd 6,6m och lastrum 9,03x2,21m (tjocka väggar) med 13 fasta tvärgående krokstänger och 1400mm portar medan Hu hade löb 12,24m, axelavstånd 7,5m och lastrum 9,87x2,54m (tunnare väggar) med 6 längsgående krokbanor för anslutning till slakteriernas krokbanesystem genom de smala portarna intill högra hörnet. Vissa, troligen senare byggda Hu, ev modifierade äldre, hade också 1400mm mittportar som tillät hantering av pallgods med truck. Sedan krokstängerna hade tagits bort användes Hu/Ibps för kyltransport av frukt och grönsaker på pall. Hur länge dessa kylvagnar var i trafik mm kan säkert Kjell F komplettera med?
/CEO (sommarjobbade 1977 med bl a lastning av Ibps-vagnar fvb Norrland hos ICA Frukt&grönsaker i Helsingborg där numera ICA Maxi m fl finns i helt ny byggnad)


Hela tråden: