Ånglok fast på hjul! (Järnväg allmänt)

av J. O. Andersson, Saturday, October 26, 2019, 01:00 (1616 dagar sedan) @ Sune Nylén

Rubens maskinhistoriska har väl en del lokomobiler.

Att Rubens har "en del lokomobiler" känns lite som en underdrift. Rubens har väl så vitt jag vet köpt upp nästan alla lokomobiler som funnits kvar i det här landet och därmed (förhoppningsvis oavsiktligt, men ändå) dödat merparten av den privata ånghobby som annars skulle ha kunnat finnas, och i och med det även marknaden för verkstäder som skulle ha kunnat arbeta med mindre ångpannor och armaturer av äldre modell, vilket gör att den - privatperson eller förening - som idag vill ha en liten nitad ångpanna reparerad oftast får skicka den utomlands, t.ex. till Storbritannien där det fortfarande finns en livskraftig privatmarknad för ångdrift, och därmed ett underlag för kommersiella verkstäder.

Lombard är nog mest kända för att dom var dom första som framgångsrikt sålde maskiner med "larvfötter" kommersiellt. Deras ångdrivna bandgående timmerdragare, med hjul eller medar fram, var väldigt framgångsrika. När Lombard så småningom övergick till dieseldrift fanns det dock redan så många andra nya alternativ på marknaden så dom fick se sig omkörda såväl bildligt som bokstavligt.

Just Lombarder har jag inget minne av att jag sett "spår av" i Sverige, av någon anledning. Dom lär ha varit något vanligare i Finland dock.


Hela tråden: