ULB tidigt 60-tal? var? bild + 2 bilder (Fotografier/bildfrågor)

av Arne, Saturday, October 26, 2019, 23:00 (1638 dagar sedan) @ Hans B Keller

Bilderna finns i en serie färgdiabilder som såldes av
Ingenjörsfirman Richard Grönstedt i Stockholm i början av
1970-talet. Serien omfattade ett tiotal diabilder. Det fanns även med
någon bild av den nedlagda norra delen av ULB, så fotona bör vara tagna
i anslutning till nedläggningen 1964./HK

Intressant tråd om en landsdel jag tyvärr har bristande kunskaper om. Men eftersom jag tillbringade stor del av sommaren år 1961 på prästgården i Ärtemark utanför Bengtsfors för min konfirmationsläsning så har jag ett antal järnvägsrelaterade frågor om området. Var låg den i tråden omnämnda och på rälsbussens destinationsskylt angivna stationen Bengtsfors V? Jag kom med rälsbussen från Mellerud till Bengtsfors för vidare transport till Ärtemark i början av sommaren men har inga minnen av någon Bengtsfors V i närheten av den ordinarie Bengtsfors station.

Och är den i föregående inlägg omnämnda Richard Grönstedt samma Grönstedt som bl.a. skrivit boken 'Den sanne DIGGAREN' och som är mycket känd för sitt stora tåg- och spårvagnsengagemang? Hen har ju glatt oss alla under åren med intressanta reportage om sin fantastiska helt hembyggda trädgårdsjärnväg på egna tomten i Stavsnäs, sin del i den amerikanska museijärnvägsvagnen i USA (hen är ju medlem i American Association of Private Railroad Car Owners, AAPRCO) och olika resor jorden runt.


Hela tråden: