Nordexpressen 1963 (Järnväg allmänt)

av johanmmolin, Sunday, October 27, 2019, 15:34 (1642 dagar sedan)

I mitt gnetande (?) efter att begripa mig på de internationella förbindelserna från Skandinavien har jag nu nått 1963.

Här stöter jag på patrull när man kommer till Nordexpressen / Schweizexpressen.

Tidigare, när Nordexpressen gick via Jylland (pga kapacitetsbrist på linjen Gedser - Großenbrode) fanns en CIWL-sovvagn från Stockholm (tåg 1/2) respektive Oslo (tåg 37/38) till Paris. I båda fallen var det derivat av äldre Y-vagnar (de modernare U-Hansavagnarna kunde, beroende på vattenståndet, inte klara färjeklaffarna på färjorna över Stora Bält).

När man kommer till 1963 överförs dock trafiken till den nya linjen Rødby - Puttgarden. I och med det blir jag lätt vilsen. Den enda av de danska böckerna "Internationale Tog via ...") som jag inte har är just den om trafiken över Rødby.

På hemsidan www.welt-der-modelleisenbahn.com finns en mängd tågsammansättningar år för år när det gäller det mesta i vägen av snälltåg / expresståg genom Tyskland.

Ska man tro denna hemsida försvann direktförbindelserna från Oslo och Stockholm med Nordexpressen i och med omläggningen. Det förefaller kunna stämma, eftersom tågtiderna till / från Köpenhamn inte längre stämde med ovanstående snälltåg genom Sverige.

I boken Internationale Tog via Øresund finns sammanställning av alla vagnar som färjades över via HH-linjen just år 1963, och där finns mycket riktigt inte heller med några sovvagnar enligt ovan.

Däremot i boken De Blå Tog står det specifikt för år 1963:
"Nordexpress WL 2 Stockholm - Paris ..... U/U-Hansa".

Den sistnämnda uppgiften mystifierar. Jag är benägen att tro det är ett rent skrivfel.
Någon med aktuella kommunickor från 1963, eller annan kunskap som kan hjälpa till på traven?


Hela tråden: