Smalspåriga personvagnar: NVHJ (del 2) (Järnväg allmänt)

av Johan O, Sunday, October 27, 2019, 16:57 (1641 dagar sedan) @ Johan O

BC3 31-32
De båda udda lanterninvagnarna WÅB AC 30 och HWJ AC 50 med sidoingång blir ganska snart degraderade till blandade tåg där det räcker med en personvagn. Därmed gör det inte så mycket att genomgångsmöjlighet saknas. Vagnarna får NVHJ-märkningen BC3 31-32.

[image]
Som vi tidigare nämnt är vagnarna bildskygga, till exempel som på denna bild från Överum med ett långt godståg lastat med plogar. Zoomar man in bilden kan man se en av vagnarna sist i tåget.

[image]
I samband med Västerviksutställningen år 1933 används en av vagnarna i ett extratåg för syföreningen Tjustkvinnorna. Som synes är även en gammal C-vagn i trafik vid tillfället, kaminröret gör dock att det troligen rör sig om en CF-vagn.

I samband med att NVHJ år 1935 avser ersätta ett ångloksdraget tåg med motorvagn uppstår behovet av en släpvagn. Man inser snabbt att en modern postvagn vore att föredra, men för att kunna användas som släpvagn behöver den vara betydligt lättare än de stora DF-vagnarna man har.

År 1936 slopas därför BC 32, och på underredet byggs en ny masoniteklädd korg. Den nya vagnen, NVHJ DF 93, är förvisso tänkt att användas som motorvagnssläp men är redan vid leveransen från verkstaden i Västervik alltför tung för de motorsvaga motorvagnarna och blir därför inte speciellt lyckad.

Inte heller Postverket är speciellt förtjusta i vagnen, och konstaterar kallt att ”Vagnen kan icke sägas motsvara de krav, som böra ställas på en postvagn”, men att vagnen trots det används som reservvagn när någon av de ordinarie postvagnarna är intagen för revision.

[image]
Fd DF 93 som tjänstevagn i Fågelsta år 1958.

Systervagnen BC3 31 används som reservvagn in på 40-talet.

[image]
År 1943 spelas filmen ”I mörkaste Småland” in, och i Totebo filmas en scen med ett ångtåg som ankommer stationen. I tåget ses en skamfilad BC3 31, dagen till ära uppmålad med HWJ-signatur och förstaklassmärkning.

Bägge vagnarna används sporadiskt fram till förstatligandet.

De modernare tvåaxliga vagnarna
När NVHJ tar över den rullande materielen har man sju tvåaxliga modernare personvagnar. Åtminstone sex av vagnarna får nummer i 60-serien. Vagnarna används huvudsakligen i kortare persontåg, medan de genomgående snälltågen Norsholm-Västervik främst innehåller boggivagnar.

De fyra äldsta vagnarna har lanternintak, men i samband med att vagnarna moderniseras under 1920-talet får de nya högvälda tak och åtminstone C3 61 (fd NBJ C 70) får även teakpanel i samband med ombyggnaden.

[image]
Det är ont om bilder på vagnarna från NVHJ-tiden, men i samband med militärens Smålandsmanöver år 1937 fastnar tre av dem på bild i Verkebäck. Efter dessa går BC3 31.

En vagn, fd HWJ C 59, byggs om någon gång under 1920-talet om med en mindre andraklasskupé, och i 1932 års fordonslista heter vagnen BC3 33. Eftersom det är okänt vilket år vagnen blir ombyggd vet vi tyvärr inte om vagnen haft något annat NVHJ-nummer... Vagnen klassas ned till ren tredjeklassvagn i slutet av 1930-talet, men behåller sitt nummer.

Alla vagnarna finns kvar vid förstatligandet.

Nyleveranser
Endast tre nya vagnar köps under NVHJ-tiden, varav två passar in i vårt inlägg.

År 1925 beställs en kombinerad post- och resgodsboggivagn från ASJ i Linköping, NVHJ DFo 95. Troligen innebär det att de båda 1800-talsvagnarna CD 81-82 i samband med detta övergår till att vara reservpostvagnar, för i banans rapportering till postverket tre år senare omnämns inte vagnarna över huvud taget.

[image]
Leveransbild på DFo 95 år 1925 vid ASJs verkstäder i Tannefors. Notera att vagnen trots tillverkningsåret fortfarande är märkt med W, övriga vagnar märks med V vid denna tid.

År 1928 brinner det äldsta lokstallet i Västervik varvid den då 12 år gamla BCo 3 (fd NWHJ BCo 8) förstörs. Försäkringspengarna räcker både till att nybygga en korg på underredet, men även till att köpa en helt ny tredjeklassvagn, Co 23.

[image]
Leveransbild på BCo 3. Vagnen är förutom numret nära nog identisk med hur den såg ut vid den första leveransen 12 år tidigare.

[image]
[image]
Co 23 är av samma typ som de tredjeklassvagnar som levererats tidigare. Notera dock att gasblandaren sitter i ena änden på taket, på tidigare levererade vagnar sitter den mitt på.


Hela tråden: