Smalspåriga personvagnar: NVHJ (del 2) (Järnväg allmänt)

av Johan O, Sunday, October 27, 2019, 16:58 (1641 dagar sedan) @ Johan O

Boggivagnar och omnumreringar
Boggivagnarna vid NVHJ är inte lätta att följa, eftersom man gör om nummerserien två gånger på tio år.

Vid sammanslagningen förfogar NVHJ över tio boggivagnar. Vagnarna har nummer i respektive banas egen nummerserie, men de nyaste vagnarna följer WÅBs serie. Eftersom samtliga äldre förstaklassvagnar slopats finns det gott om lediga låga nummer och man passar nu på att numrera om.

1922(?) års numrering verkar utgå från WÅB-vagnarna, men man låter nu alla BCo-vagnarna få nummer i samma serie oavsett ursprung. WÅBs båda äldsta Ljunggrensvagnar från 1898 får nummer 1 och 2, BCo-vagnarna från ASJ får nummer 3 och 4, HWJ-vagnarna nummer 5 och 6 och den fd NBJ-vagnen nummer 7.

Tredjeklassvagnarna, som vid leveransen har nummer Co 18-20 flyttas lite i nummerserien och heter i fortsättningen Co 20-22.

Vi tar några bildexempel från denna tidsperiod:

[image]
NVHJ lok 31 med tåg bestående av Co 21, BCo 4 och sist DFo 95. Bilden är troligen tagen för någon av Svenska Järnvägsföreningens årsskrifter, möjligen år 1925?

[image]
I samband med invigningen av linjen till Ydrefors år 1924 tas denna bild på NVHJs styrelse på plattformarna på de då modernaste båda personvagnarna, BCo 3 och 4 (fd BCo 8 och 9).

[image]
Ett utflyktståg med Co 23, BCo 3 och längst till höger BCo 4 har stannat till i närheten av Falerum. Bilden är enligt bildtexten tagen år 1929.

[image]
BCo 4 på bangården i Västervik år 1929.

[image]
På bilden som visar förödelsen efter lokstallsbranden år 1928 syns ena halvan av den Folebyggda HWJ ACo 17, vid den här tiden märkt NVHJ BCo 6. Tack vare Digitalt museums högupplösta bilder kan vi få en ganska bra uppfattning av hur denna annars ganska bildskygga vagn egentligen ser ut. Längst till höger syns ena halvan av F1 151 (dvs, senare F3 152?).

[image]
Översvämning i Uknadalen våren år 1931. Vagnarna är Co 23, BCo 7 och sist DFo 95.

Även DF-vagnarna från ASJ får nya nummer och heter i fortsättningen NVHJ DF 90-92.

[image]
Vid invigningen av linjen Vimmerby-Ydre år 1924 fastnar DF 92 tillsammans med BCo 3 på bild i Rumskulla.

[image]
Även om bilden inte är den bästa visar den ändå att de genomgående snälltågen Norsholm-Västervik kunde vara ganska långa. Närmast loket går en G-vagn, möjligen för fisktransporter, därefter en DF, F, BCo, Co, BCo 6, BCo 5 och sist en tvåaxlig personvagn. Bilden är tagen i Norsholm år 1928.

1932 års nummerserie
Uppenbarligen är man inte nöjd med numreringen av boggivagnarna och godsvagnarna, för år 1932 gör man om alltihopa igen. I 1932 års numrering utgår man istället från boggivagnarnas ålder. Följaktligen får därför Ljunggrensvagnarna nummer 1-3, Södertäljevagnen nummer 4, Folevagnen nummer 5 och ASJ-vagnarna 6 och 7.

[image]
BCo 7, dvs fd BCo 4, levererad som BCo 9, syns här i sin sista NVHJ-skepnad.

För tredjeklassvagnarna, som nu är 4 st, blir det ännu lite rörigare. Vagn nummer 20 byter nummer till 23, samtidigt som vagn 23 blir nr 24.

Fordonslistan längre ned är lite krånglig att läsa, så därför gör vi ett försök att visualisera omnumreringarna av boggivagnarna:
WÅB ACo 6 -> NVHJ BCo 1
WÅB ACo 7 -> NVHJ BCo 2
HWJ ACo 16 -> NVHJ BCo 5 -> NVHJ BCo 3
NBJ ACo 26 -> NVHJ BCo 7 -> NVHJ BCo 4
HWJ ACo 17 -> NVHJ BCo 6 -> NVHJ BCo 5
NWHJ BCo 8 -> NVHJ BCo 3 -> NVHJ BCo 6
NWHJ BCo 9 -> NVHJ BCo 4 -> NVHJ BCo 7

NWHJ Co 19 -> NVHJ Co 21
NWHJ Co 20 -> NVHJ Co 22
NWHJ Co 18 -> NVHJ Co 20 -> NVHJ Co 23 -> NVHJ BCo 8
NVHJ Co 23 -> NVHJ Co 24

När vagn 23 vintern år 1935 byggs om till littera BCo och får nummer 8 har vagnen därmed hunnit ha fyra olika nummer på 14 år!

[image]
NVHJ lok 31 står redo för avgång i Norsholm år 1935. Tåget består av DFo 95, BCo 5 och sist en av Co 21-24.

[image]
Vi avslutar kapitlet men ännu en bild från militärens Smålandsmanöver år 1937. Åtminstone de tre närmsta vagnarna är NVHJ-vagnar, de två första är BCo 1/2/3 och därefter en av Co 21/22/24. Därefter följer en MÖJ C-vagn, en okänd lanterninvagn och därefter ytterligare några ASJ-byggda boggivagnar.


Hela tråden: