Smalspåriga personvagnar: NVHJ (del 2) (Järnväg allmänt)

av Johan O, Sunday, October 27, 2019, 16:58 (1615 dagar sedan) @ Johan O

Bevarade vagnar
Alla fyra 1800-talsvagnar som går i trafik in på SJ-tiden finns bevarade. Trots att många av övriga äldre vagnar slopas redan under 30-talet har förvånansvärt många blivit redskapsbodar, sommarstugor och liknande.

De vagnar vi vet finns kvar är:
WÅB C 35. Vagnen säljs till Skoghallsverken runt år 1918 och hamnar så småningom hos NKLJ där den får nummer 1. Korgen blir senare arbetsbod i Hagfors och tas över av AGJ i slutet av 70-talet. Korgen avvaktar renovering.

NVHJ C 47, fd WÅB C 38. Efter sin tjänst som motorvagnssläp blir den år 1952 degraderad till tjänstevagn. År 1963 rustas vagnen upp tillsammans med C4 51 av SJs verkstadspersonal i Växjö för att visas upp på bangården. Därefter ställs vagnen upp i hembygdsparken i Nässjö. I början av 90-talet deponeras den till SkLJ där en viss renovering gjorts. Vagnen används inte i trafiken.

NVHJ Ca 49, fd HWJ BC 51. Efter en kort karriär som rullande lönekontor blir vagnen år 1930 slopad och korgen ställs upp som redskapsbod i hamnen i Verkebäck. Den hämtas redan år 1968 av AGJ och står sedan många år tillbaka i Kvarnabohallen i avvaktan på renovering.

NVHJ C4 51, fd HWJ C 55. Vagnen slopas år 1952 och blir bangårdsvagn, i övrigt samma senare historia som C 47 ovan.

NVHJ C4 52, fd okänd C-vagn (troligen WÅB). Vagnen är liksom övriga båda CFp-vagnar i trafik till 1952, men blir därefter logementsvagn i Linköping. År 1963 dras vagnen till Västervik för att ingå i museitåget. Den kommer med tiden att ingå i TJFs första fordonsuppsättning och är sedan 1980-talet i trafikdugligt skick.

[image]
NVHJ CF 52 i Västervik år 1982.

NVHJ C4 53, fd HWJ C 56. Vagnen blir liksom systervagnen ovan logementsvagn, men i Ringstorp. Vagnen sparas för Linköpingsmuseet, men slopas och är skrotningsbeslutad när en privatperson i Norsholm år 1968 köper vagnen. Den deponeras ett tag hos WFJ, men övertas till slut år 2008 av TJF där den avvaktar renovering.

Förutom dessa finns dessutom åtminstone ytterligare två 1870-talskorgar kvar:
Hos TJF finns en korg från en CD-vagn, dock osäkert vilken. Troligen rör det sig om NVHJ CD 82, som haft ”stor postkupé”, men eftersom vi inte lyckats se numren på postvagnarna på de gamla bilder som finns är det svårt att avgöra vilken vagn korgen härstammar från. Den kommer till TJF i början av 1980-talet efter att ha stått som sommarstuga strax norr om Västervik.

I Jenny finns vid stationen en korg från ytterligare en C-vagn från 1870-talsuppsättningen. Vi har ännu inte lyckats lista ut vilken vagn det rör sig om, men det kan förhoppningsvis framtiden kanske utvisa.

Ytterligare korgar finns eventuellt fortfarande kvar i skärgården kring Skoghall. Ute på öarna identifierade AGJ-medlemmar i slutet av 1970-talet några fd järnvägsvagnar, men vi vet inte med säkerhet ursprunget till dessa.

Även i Västerviks skärgård har det funnits vagnskorgar stående, bland annat den på bilden nedan. Huruvida någon av dessa fortfarande finns kvar är dock osäkert, vagnen på bilden lär ha rivits runt år 1980. Vagnssofforna finns i sådana fall idag i NVHJ CF 52.

[image]
Okänd fd NVHJ C-vagn i Västerviks skärgård. Bildtexten anger C 47, men det är helt fel, eftersom C 47 ju finns bevarad i Skara.

Förutom alla dessa 1800-talsvagnar finns det ytterligare två NVHJ-personvagnar bevarade:

NVHJ BC3 31, fd WÅB AC 30, används av SJ som undervisningsvagn. I början av 1960-talet reserveras vagnen för museitåget i Västervik, och vagnen ingår sedan många år i TJFs samlingar. Vagnen används i föreningens trafik under 1980-talet. För närvarande avvaktar den en fullständig renovering och återställning till sitt skick som BC-vagn.

Originalkorgen till systervagnen NVHJ BC3 32 hamnar efter ombyggnaden år 1936 som stuga utanför Jenny. Den förfaller under många år och man försöker elda upp resterna två gånger innan man ger upp och sakta låter naturen ta över. År 2016 hämtar TJF de sista bitarna, och förhoppningsvis kan några originaldetaljer återanvändas när systervagnen renoveras.

NVHJ C3 61, fd NBJ C 70, blir degraderad till förrådsvagn åt signalreparatörerna i Västervik år 1955. När stationshuset i Vena rivs i början av 70-talet används vagnen som väntsal. Redan år 1978 tas den över av GHJ på Gotland, där den för närvarande är under renovering till trafikvagn.

Av banans resgodsvagnar finns det bara en enda bevarad. NVHJ G 256, eventuellt fd WÅB F 462, blir till slut tjänstevagn i Vetlanda. Den tas över av AGJ i slutet av 1970-talet, där den avvaktar renovering.

[image]
Fd NVHJ G 256 i Vetlanda någon gång under 1960-talet.

Totalt innebär det att minst 10 personvagnar och en F-vagn finns kvar från banan. Det överträffas faktiskt bara av SRJ...


Hela tråden: