Renovering av Ro3 3197 - färgfrågor mm (Fordon: vagnar)

av Thomas Tell, Sunday, October 27, 2019, 17:53 (1614 dagar sedan) @ Oskar F

Har fyllt på med text från Str 164 111:1K från 1947

Ok, för att komma vidare ger jag en sammanställning av vad jag läst mig till.

JÅÅJ håller med hjälp av bidrag från Gustav VI Adolfs fond på att renovera restaurangvagnen Ro3 3197 till ca 1948/1950-utförande och efterlyser därför uppgifter om följande.

Färg på

[i]

• yttertak


Om det nymålats sedan 1947 aluminiumbrons ("silverfärg" ), annars svart (Helmstein, Runberger, 2004: SJ personvagnar av 1930-talsmodell; s 31)

Med svart oljefärg (SJ
standardkulör Y) målas utvändigt: a) tak jämte luftsugare o. dyl. (andra strykningen med svart syntetisk lackfärg); > >

• golvet i köksdelen

• golvet i matsalen

• väggar/tak i köksdelen


För Ro3 från 1933 anges benvita väggar och tak (Jansson, 1995: Hundra år med svenska restaurangvagnar - deras utformning och utveckling; s 49). För Ro3b från 1946 anges: Ekonomiavd målad benvit med grönmarmorerat gjutet golv "Linotol", medan köksvestibulen och korridoren målades beige (Jansson, 1995: Hundra år med svenska restaurangvagnar - deras utformning och utveckling; s 53).

Med benvit lackfärg (SJ
standardkulör B) målas: a) tak i samtliga korridorer, kupéer och salonger, i tjänstekupéer, i fångvagnarnas vaktkupéer, i vestibuler 1- och 2-klass samt i vagnar litt Co6; b) väggar och tak samt inredning i restaurangvagnarnas ekonomiavdelning; >


• väggar/tak i matsalen

Väggar: Träpanel i ljusbetsad lätt flammig björk (Jansson, 1995: Hundra år med svenska restaurangvagnar - deras utformning och utveckling; s 51)
Ovanför fönstren avslutades panelen med en kapitällist fanerad med björkmasur (ibid; s 53)

Tak: Vitt (Jansson, 1995: Hundra år med svenska restaurangvagnar - deras utformning och utveckling; s 53)

Med beige lackfärg (SJ standardkulör C) målas: a) väggar i 3-klass korridorer och vestibuler (i vestibuler jämväl taken utom i vagnar litt Co6), i 3-klass kupéer och salonger, i restaurantvagnars korridorer, i postkupéer, i konduktörskupéer och i fångvagnars vaktkupéer; b) skåpdörrar i 3-klass avdelningar samt skjutdörrar till 3-klass kupéer; c) synliga tryckluft- och vattenpåfyllningsrör, vattenbehållare, i 3-klass korridor eller vestibul, kåpor över nödbromsventiler,

• gardiner i matsalen


För Ro3b från 1946 anges: Grön bomullspoplin (Jansson, 1995: Hundra år med svenska restaurangvagnar - deras utformning och utveckling; s 53). Som jag sett tolkningar en smutstålig något dämpad, mörkare grön kulör.


• eventuella lösa gångmattor i matsalen
[/i]


(Ser mörka ut på den svartvita bilden)

Annat

[i]• Dagens stolar med tygdynor är ju säkert inte original. Vad gällde ca 1950? Lädersitsar?

Det var trästolar som syns på bilden men dynorna syns tyvärr inte (Helmstein, Runberger, 2004: SJ personvagnar av 1930-talsmodell; s 133)

/tell


Hela tråden: