Tp-lok i Rimbo 1964, diabild. (Fordon: lok)

av Micke Carlsson, Tuesday, October 29, 2019, 12:28 (1640 dagar sedan) @ Sven A

Tjänstevagnen ser ut som en Qlc baserad på en C3a-vagn, alltså en logementsvagn inredd med 2 sovkupéer och en liten matsal, 2 rum och kök med toa och kokskamin mot gaveln. Vagnen är nymålad och året är 1964, just samma år som Bollnäs byggde några sådana logementsvagnar på C3a-grund. Denna vagn är plåtklädd och har alltså sina trafikvagnsfönster i behåll i motsats till de som fick träklädnad och kopplade "sommarstugefönster", t ex NJM:s C3a 1323/Mfd Q 1276 (förrådsinventarienumret innan litterareformen).

Vagnen på bilden skulle kunna vara den bevarade C3a 1314 som via MaWJ 1/NJM, SvJvm, ENJ, SvJvm igen och idag SkJ(?) ännu finns kvar i sinnevärlden och som enligt blyertsanteckningar på väggarna bakom masoniten byggdes om just 1964. Vad den då gör i Rimbo samma år är svårare att säga. 1314 stod i Nässjö vid vallen närmast station, övergiven av signalavdelningen i början av 80-talet och kom därifrån in i bevarandet. Det kan också vara 1331 (NJM), eller 1333(?) som finns i Kristianstad idag. Även MBv har väl en likadan logementsvagn om den överlevde branden nyligen.

C3a-vagnarna som ombyggdes till logement hade i flera fall varit ambulansvagnar sedan 1940-talet och fanns därför tillgängliga för ombyggnad eftersom ambulanstågen sedan kom att baseras på 60-talsvagnar. Det som blev matsal hade innan varit operationsrum med brits. Andra C3a-vagnar hade byggts om till CF4 och hittades framförallt på inlandsbanan och ett fåtal lär ha använts en kort tid för att härbärgera vagnbelysningsackumulatorer i tåg i Stockholms lokaltrafik.

En kuriositet med inredningen i just 1314 var att man gjort slut på gammal färg till bussar och rälsbussar i den, väggmasoniten var gräddgul och alla lister gröna i välbekant kulör. Om man gjort likadant med de andra vet jag inte. Bussfärgerna fanns under ett lager Rc-boggi-ljusgrått som vagnen fått interiört mest troligt på 70-talet.

Dessa vagnar tillhörde i regel maskinförrådet (Mfd) eller byggförrådet, det som förr hette BYCF och vad jag förstår kunde de rekvireras till allehanda projekt. Senare upplöstes dessa förråd och vagnarna kom att tillhöra signalavd, banavd osv.

Att plattformsändarna är utbytta till rörmodell betyder att de är borttagbara och att man kunde lägga en trappa mot fällbryggan för att komma lättare in i vagnen. Det är "köksändan" hitåt i bild, kupéerna hade inte alltid fönster. Istället för kupé förekom också att det var en sal med fyra sängplatser i våningssängar.

Att vagnen är i Rimbo kan i alla fall betyda att man rekvirerat ett logement från Mfd i samband med något arbete på banan som bedrivs som ett projekt av något slag.


Hela tråden: