Farligt att kliva av loket? (Järnväg allmänt)

av Stefan Skoglund, Tuesday, October 29, 2019, 15:53 (1633 dagar sedan) @ Micke Carlsson


Det enda trevliga med tåg är att det räcker med att ett hjulpar står kvar på spåret för att ett sammankopplat tåg ska vara jordat. Absolut inget att lita på dock, så att ta ned bågen är som tidigare påpekats något som bör göras omedelbart.


...vilket förutsätter att det enda hjulet inte har några problem med återledningsdon och liknande.

Instruktionen är att det krävs ett öppet, synligt brytställe (strömavtagare ned) redan om bara ett hjul har spårat ur, för "worst case scenario" är att den urspårade axeln var den enda som hade fungerande återledning. Vid urspårningar vill gärna litsar och annat gå av dessutom.

Jag har en sann historia-skröna från Göteborg central jag brukar dra vid elskyddskurser, om hur en vagn kopplad till tågvärmepost blev isolerad från spåret och återledningen därför att man på samma plats regelbundet ställde upp lok och provningen av sandning vid klargöring på platsen ledde till att vagnen kom att stå helt på det hårt pressade stenmjöl som blir på rälshuvudet av sådant. Vagnen fungerade medan den stod i en släpa men när man drog undan resten av släpan och lämnade denna vagn själv på post så var den död.

Var det den vagnen som var närmast värmeposten och därmed släpans anslutning dit.
Sedan stängde man av vagnsvärmen, bröt vagnvärmeledningen mellan släpan och den för att sedan dra bort vagnarna och slog igång vagnvärmen igen ?

Det innebär i så fall att vagnen plötsligt var strömförande - 1 kv.


Hela tråden: